۰

مسائل فنی ، مانع صادرات نفت عراق به ترکیه

میز نفت - عراق اعلام کرد به تأخیر افتادن برقراری جریان نفت از اقلیم کردستان عراق به ترکیه تنها دلایل فنی دارد که باید از نظر قانونی برطرف شوند.
نفت عراق | میز نفت
نفت عراق | میز نفت
 به گزارش میز نفت ، عراق اعلام کرد با خریداران نفت و دولت ترکیه برای ازسرگیری هر چه زودتر صادرات تقریباً نیم میلیون بشکه در روز نفت از یکی از بنادر مدیترانه همکاری می‌کند.

 سخنگوی دولت عراق گفت به تأخیر افتادن برقراری جریان نفت تنها دلایل فنی دارد که باید از نظر قانونی برطرف شوند.

 آنکارا صادرات نفت عراق از بندر جیحان را که بیشتر آن مربوط به نفت اقلیم کردستان عراق می‌شد، یک ماه پیش متوقف کرد. این اقدام در پاسخ به یک حکم بین‌المللی بود که ترکیه را به پرداخت 1.5 میلیارد دلار جریمه به بغداد بابت صادرات غیرقانونی از این پایانه محکوم کرده بود.

 این حکم جلوی تجارت صدها میلیون دلار نفت را گرفت و قیمت نفت خام برنت را در اوایل آوریل به 85 دلار در هر بشکه رساند. اما قیمت نفت پس‌از آن به‌خاطر نگرانی درمورد اقتصاد دنیا به زیر 80 دلار سقوط کرد.

 طبق گفته سخنگوی دولت عراق، شرکت بازرگانی نفت عراق (سومو) در این مذاکرات باید از فروش نفت خام اقلیم کردستان عراق با قیمت‌های بین‌المللی اطمینان حاصل کند. این بدان معناست که بغداد تلاش می‌کند مانع ارزان فروخته شدن نفت خام اقلیم کردستان شود.

 عراق از ترکیه در اتاق بازرگانی بین‌الملل که مقر آن در پاریس است شکایت کرد. این اقدام تلاشی بود برای مهار دولت منطقه‌ای کردستان عراق و اجبار آن به توقف صادرات مستقل نفت از طریق بندر جیحان.

 بغداد و اقلیم کردستان عراق یک قرارداد موقت در اوایل ماه جاری میلادی امضا کردند تا جریان نفت از این بندر برقرار شود. اما ترکیه هنوز موافقت خود را اعلام نکرده است.

 مقامات ترکیه اعلام کرده بودند مسئله پرداخت 1.5 میلیارد دلار جریمه به بغداد باید قبل‌از ازسرگیری جریان نفت اقلیم کردستان عراق به جیهان حل‌وفصل شود.



منبع : تسنیم
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 35258
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *