۰

روسیه از عربستان و عراق جلو زد

میز نفت - روسیه به بزرگترین صادرکننده نفت به هند تبدیل شده و واردات نفت هند از روسیه از مجموع جریان واردات نفت این کشور از عراق و عربستان بیشتر شده است.
روسیه از عربستان و عراق جلو زد - میز نفت
روسیه از عربستان و عراق جلو زد - میز نفت
تحلیلگر یک شرکت کشتیرانی - گفت: بر اساس داده‌های شرکت ورتکسا، واردات نفت خام روسیه توسط هند برای اولین‌بار از مجموع جریان واردات نفت از عربستان سعودی و عراق بالاتر رفت، زیرا این کشور آسیای جنوبی همچنان به جذب نفت ارزان‌تر با اشتها ادامه می‌دهد.

طبق گزارش بلومبرگ، هوآنگ افزوده است: به نظر می‌رسد حجم واردات نفت از روسیه در ماه مِی ثابت باقی بماند زیرا هند و چین برای واردات گرید اورال با هم رقابت می‌کنند.
 

حجم واردات نفت روسیه از مجموع واردات نفت هند از عربستان و عراق در ماه گذشته بیشتر بوده است.

با ماهر شدن مصرف‌کنندگان هندی در واردات نفت از روسیه، واردات نفت این کشور آسیای جنوبی بدون مشکل از روسیه ادامه دارد.

مدیر اجرایی پالایشگاه پتروشیمی راتناگیری - به تلویزیون بلومبرگ اعلام کرد: برای همه مفید است که نفت روسیه از بازار خارج نشود و به بخشی از جهان وارد شود.

پس از جنگ اوکراین که کشورهای اروپایی خرید نفت روسیه از راه دریا را تحریم کردند و از خرید نفت و محصولات پالایش‌شده این کشور اجتناب می‌کنند، هند از مشتریان اصلی نفت تخفیف‌خورده روسی شده است. چندی پیش بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد: نفت روسیه هنوز هم با کمک هند انرژی اروپا را تامین می‌کند.

در ماه دسامبر اتحادیه اروپا واردات نفت خام روسیه از راه دریا را ممنوع کرد. البته دو ماه بعد این محدودیت‌ها را برای سوخت‌های تصفیه‌شده تعمیم داد.

با این حال قوانین وضع شده، کشورهای دیگر مانند هند را از خرید نفت ارزان روسیه و تبدیل آن به سوخت‌هایی مانند گازوئیل و ارسال مجدد آن به اروپا بازنمی‌دارند.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ از شرکت کپلر، هند در این ماه در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین تامین‌کننده سوخت‌های تصفیه‌شده اروپا قرار دارد و همزمان با این عملکرد خرید نفت هند از روسیه به مقادیر بی‌سابقه‌ای رسید.

«ویکتور کانتونا» - تحلیلگر ارشد نفت خام شرکت کپلر - گفت: نفت خام روسیه با همه تحریم‌ها در حال پیدا کردن راه بازگشت خود به اروپا است. با مصرف مقادیر قابل توجهی نفت روسی توسط هند، صادرات غیرمستقیم نفت روسیه از هند اجتناب‌ناپذیر است.
 

اروپا برای جایگزینی جریان مستقیم منابع دیزل روسیه که تحریم کرده است، نیازمند منابع جایگزین بود؛ با این وجود افزایش تقاضای اروپا برای گازوئیل هند در نهایت تقاضای بشکه‌های نفت روسی را افزایش می‌دهد؛ البته این رویکرد اروپا با افزایش هزینه نقل و انتقالات برای این قاره همراه است.

در چنین شرایطی پالایشگاه‌های اروپا که نمی‌توانند به جریان مستقیم نفت روسیه دسترسی داشته باشند باید با یکدیگر رقابت کنند.

داده‌های کپلر نشان می‌دهد که واردات سوخت تصفیه‌شده اروپا از هند به بالای ۳۶۰ هزار بشکه در روز رسیده که بالاتر از عربستان سعودی است. داده‌های این شرکت نشان می‌دهد که واردات نفت خام هند از روسیه در ماه آوریل از دو میلیون بشکه فراتر می‌رود. روسیه تقریبا ۴۴ درصد از کل سهم واردات نفت هند را به خود اختصاص داده است.


منبع : اکو ایران 
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 35291
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *