کاهش قیمت نفت عربستان برای بازار آسیا

16 ارديبهشت 1402 ساعت 11:26

میز نفت - شرکت نفت آرامکوی عربستان قیمت رسمی فروش نفت سبک عرب به بازار آسیا در ماه ژوئن را تا ۲ دلار و ۵۵ سنت بالاتر از شاخص منطقه‌ای پایین آورد.


به گزارش میز نفت ، عربستان قیمت نفت برای مشتریانش در بزرگ‌ترین بازار خود یعنی آسیا را پایین آورده است. نگرانی درمورد سلامت اقتصاد دنیا باعث این کاهش قیمت بوده‌است.

 ضعف اقتصاد آمریکا و ادامه بحران بانکداری در این کشور و همچنین ضعف بخش تولید کارخانه‌ای در چین قیمت نفت برنت و نفت آمریکا را هم پایین آورده است. حاشیه‌های سوددهی بخش پالایشگاهی هم کاهش یافته است.

 شرکت نفت آرامکوی عربستان قیمت رسمی فروش نفت خود به آسیا را در ماه ژوئن پایین آورد. قیمت نفت سبک عرب تا 2 دلار و 55 سنت بالاتر از شاخص منطقه‌ای کاهش یافته است، یعنی 25 سنت پایین‌تر از قیمت این درجه نفتی در ماه جاری میلادی.

 حدود 60 درصد از صادرات نفت خام آرامکو به آسیا صورت می‌گیرد که بیشتر آن طبق قراردادهای بلندمدت انجام و قیمت‌گذاری آن هر ماه بررسی می‌شود. چین، ژاپن، کره جنوبی و هند بزرگ‌ترین خریداران نفت عربستان هستند.

 آرامکو قیمت رسمی فروش نفت خود به مشتریان اروپایی را بالا برده و قیمت نفت را برای درجاتی که به آمریکا صادر می‌شود تغییری نداده است.

 عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت دنیاست و به نوعی رهبری ائتلاف اوپک پلاس را هم به‌همراه روسیه برعهده دارد. چندین عضو این ائتلاف از جمله ریاض در اوایل ماه گذشته میلادی تصمیم گرفتند تولید نفت را بیش‌از 1 میلیون بشکه در روز پایین آورند و آن را یک اقدام پیشگیرانه برای تثبیت بازار نفت اعلام کردند.

 قیمت نفت خام برنت پس‌از اعلام این خبر به بالاتر از 87 دلار در هر بشکه رسید، اما به‌خاطر بدبینی سرمایه‌گذاران دوباره تا 72 دلار پایین آمد.

 اجلاس آینده اوپک پلاس در روزهای سوم و چهارم ژوئن برگزار می‌شود و این ائتلاف تصمیم دارد این اجلاس را به‌صورت حضوری برگزار کند. احتمال یک کاهش تولید دیگر از سوی اوپک پلاس وجود دارد.

 اعلام قیمت رسمی فروش نفت عربستان معمولاً روند قیمت‌گذاری نفت سایر تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس ازجمله عراق و کویت را هم مشخص می‌کند.




منبع : تسنیم


کد مطلب: 35299

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/35299/کاهش-قیمت-نفت-عربستان-بازار-آسیا

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir