۰

آماری وحشتناک از کیفیت بنزین

میز نفت - گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست: ۶۲ درصد بنزین کشور مطابق با استاندارد آلایندگی نیست. مصرف روزانه بنزین ۱۱۰ میلیون لیتر است. هم مصرف بنزین بالاست هم دو سوم از این مقدار بنزین بی‌کیفیت است.
به گزارش میز نفت، طبق اعلام مسئولان 62 درصد از میزان بنزینی که در کشور تولید می‌شود، استاندارد نیست و این یعنی در ماهی که گذشت(دی 1401)، از 110 میلیون لیتر بنزینی که در کشور مصرف شده ، فقط 38 درصد آن دارای استاندارد بوده است. حال با این وضعیت کیفیت بنزین و خودروهای فرسوده و بدمصرف، آیا منطقی است که انتظار «هوای پاک» داشته باشیم؟ فقط 38 درصد استاندارد   است 

داریوش گل‌علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست و همچنین جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، در هفته‌ای که گذشت، درباره تولید بنزین غیراستاندارد هشدار دادند. گل‌علیزاده این‌طور گفت: «در کشور ۳۸ درصد بنزین تولیدی منطبق بر استانداردهای یورو ۴ و ۵ است که علاوه بر استان تهران در کلان‌شهرها توزیع می‌شود.»

تشکری هاشمی نیز دیروز در صحن علنی شورای شهر تهران اعلام کرد که «تنها ۳۸ درصد از بنزین استاندارد است و بقیه خارج از استاندارد تولید می‌شود.» نقش بنزین در آلودگی هوا چقدر است؟ به طور قطع، عوامل آلودگی هوا منحصر در یک مورد نیست و نمی‌توان تنها متهم این بحران را بنزین دانست. طبق دیدگاه کارشناسان، سوخت‌های فسیلی، بنزین و سوخت‌های غیراستاندارد،
کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها، کشاورزی و استفاده از کودهای شیمیایی و افزایش استفاده از ناوگان  حمل و نقل عمومی فرسوده  از جمله عوامل  مهم آلودگی هوا به شمار می‌آیند.

اما نقش بنزین آن هم بنزین غیراستاندارد در بحران آلودگی هوا که اکنون کلان‌شهرهای ما گرفتار آن هستند، چه میزان است؟  داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، معتقد است: پایین بودن کیفیت سوخت تولیدی در ایران، بیش از رعایت نشدن استانداردهای آلایندگی در تولید خودروهای داخلی، در تشدید آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک در کلان‌شهرها موثر است.

 
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 35327
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *