۰

نقش CNG در صرفه‌جویی بنزین

میز نفت - رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی گفت: اگر 10 درصد از سودآوری صنعت سی‌ان‌جی در همین صنعت سرمایه‌گذاری می‌شد، امروز بیش از 50 درصد از ناوگان حمل و نقل کشور گازسوز شده بود و می‌توانستیم مصرف بنزین را روی 60 میلیون لیتر در روز نگه داریم.
CNG | میز نفت
CNG | میز نفت
به گزارش میز نفت ، اردشیر دادرس در گفت‌‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به مشکل ناترازی سوخت در کشور، توسعه سوخت‌های جایگزین را یکی از راهکارهای حل ناترازی دانست و عنوان کرد: متاسفانه ما هم‌اکنون با ناترازی سوخت در کشور مواجه هستیم و اگر دیر بجنبیم این مشکل تعمیق می‌شود و چالش‌های اقتصادی و امنیتی ایجاد می‌کند. برای حل این مشکل باید یک برنامه جامع تعریف شود ولی متاسفانه ظاهرا مجموعه سیاست‌گذار در کشور بیشتر به مسکن‌های کوتاه‌مدت مثل واردات بنزین عادت دارد.

وی افزود: تجربه نشان داده است که در کشور تا موضوعی تبدیل به بحران نشود فکری به حال آن نمی‌شود و بنده نگران هستم و هشدار می‌دهم که روند فعلی ناترازی بنزین به گونه‌ای است که باید زودتر فکری به حال آن کرد. مصرف بنزین رکورد 140 میلیون لیتر در یک روز را زد و به طور میانگین مصرف در سال جاری در حدود 120 میلیون لیتر در روز است و دیگر با تولید نمی‌توان به تقاضای بنزین پاسخ داد بلکه باید به سمت اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت برویم.

* صرفه‌جویی 90 میلیارد لیتر بنزین با توسعه سی‌ان‌جی

دادرس تاکید کرد: توسعه سی‌ان‌جی و جایگزینی این سوخت پاک با بنزین یکی از طرح‌های بهینه‌سازی است که می‌تواند به حل بحران ناترازی کمک کند. در صنعت سی‌ان‌جی ایران تاکنون 6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است و در 20 سال عمر این صنعت بیش از 90 میلیارد لیتر بنزین صرفه‌جویی شده و حدود 80 میلیارد دلار سودآوری برای کشور داشته است.

رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی گفت: اگر 10 درصد از سودآوری صنعت سی‌ان‌جی برای کشور در همین صنعت سرمایه‌گذاری می‌شد الان بیش از 50 درصد از حمل و نقل کشور گازسوز شده بودند و می‌توانستیم مصرف بنزین را نصف کنیم و روی 60 میلیون لیتر در روز نگه‌داریم.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ظرفیت توسعه سی‌ان‌جی به میزان 40 میلیون متر مکعب در روز وجود دارد ولی تنها 22 میلیون متر مکعب آن مورد استفاده قرار می‌گیرد در حدود 50 درصد از کل ظرفیت.

* چرا دولت طرح گازسوز کردن رایگان خودروهای شخصی را اجرا نمی‌کند

دادرس توضیح داد: طبق قانون خودروسازان باید 25 درصد از تولیدات خود را گازسوز کنند اما هم‌اکنون این عدد کمتر از 2 درصد است و ما شاهد هستیم که تولید کارخانه‌ای خودرو دوگانه‌سوز تقریبا متوقف شده است. یک زمانی دولت با رایگان کردن تجهیزات سی‌ان‌جی از صنعت سی‌ان‌جی حمایت می‌کرد اما الان برای احداث یک جایگاه باید حداقل 50 میلیارد تومان هزینه کنیم و گازسوز کردن هر خودرو 20 میلیون تومان هزینه دارد. طبیعی است که با وجود حق‌العمل‌های پایین هیچ سرمایه‌گذاری نسبت به این صنعت رغبت نداشته باشد و همین فعالان فعلی نیز در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی گفت: سوال بنده از دولت این است که چرا مصوبه گازسوز کردن رایگان خودروها را از خودروهای عمومی به خودروهای شخصی تعمیم نمی‌دهد؟ امروز با استفاده از کیت‌های نسل 4 مشکل استهلاک موتور از طریق مصرف سی‌ان‌جی برطرف شده و در صورت حمایت دولت این صنعت می‌تواند مشکل ناترازی بنزین را حل کند.

وی تاکید کرد: هزینه تبدیل هر متر مکعب سی‌ان‌جی در جایگاه حدود 2000 تومان بر متر مکعب است اما حق‌العمل جایگاه‌ها 25 درصد این مبلغ است. با این وجود الان فعالان صنعت سی‌ان‌جی 2600 میلیارد تومان از دولت طلب دارند و طبیعی است که با این اتفاقات این صنعت ورشکسته می‌شود و ممکن است حتی همین عرضه 22 میلیون متر مکعبی نیز از دست برود.




منبع : فارس 
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب: 35333
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *