۰

افزایش کنترل روی سرقت‌های نفتی

میز نفت - مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: باتوجه به تمهیدات درنظر گرفته شده میزان سرقت از خطوط لوله کاهش یافته و این موضوع در حال کنترل است.
سرقت‌ نفتی | میز نفت
سرقت‌ نفتی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، ارسلان رحیمی امروز در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا، در خصوص میزان سرقت و انشعاب غیر مجاز از خطوط لوله، اظهار کرد: متاسفانه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی تعداد انشعابات غیرمجاز رو به افزایش است اما با حساسیت‌هایی که ایجاد شد توانستیم کنترل را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه با تغییر در پارامترهای عملیاتی و نصب تجهیزات توانستیم ساز و کاری را لحاظ کنیم تا در زمانی کوتاه کوچکترین تغییر را متوجه شویم، افزود: در حال حاضر قبل از برداشت، کشف انجام می‌شود در حالی که در گذشته این موضوع فرایند طولانی داشت و حتی ممکن بود پس از چند ماه برداشت، کشف و اقدام صورت بگیرد.

رحیمی با بیان اینکه خط‌بان ها اقداماتی را انجام می‌دهند اما ممکن است شاهد اقداماتی باشیم که از چشم این افراد دور باشد، گفت: در خط لوله ٢٦ اینج بندرعباس به سمت رفسنجان سارقان تونلی را احداث کرده بودند که این موضوع از چشم دیدیان ها دور بود اما در نهایت کشف صورت گرفت. اکنون اما روند حساسیت و کشف با نصب تحهیزات افزایش یافته‌است.

وی با اشاره به آمار میزان سرقت، گفت: بیشترین میزان سرقت در  خوزستان، بندعباس و خلیج فارس به دلیل هم مرزی با کشورهای همسایه است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، در خصوص نوسازی خطوط لوله، گفت: باید برنامه ریزی در این راستا صورت بگیرد و این مساله در خطوط مختلف متفاوت است.

رحیمی با بیان اینکه خطوطی که در حال انتقال فراورده های نفتی و نفت خام هستند اگر به خوبی نگهداری شوند مانتد خط دوله گچساران که بیش از ٦٠ سال از عمر آن میگذرد نیاز به نوسازی ندارد.

وی افزود: اگر تعمیرات به صورت مقطعی انجام شود مشکلی در این حوزه نداریم در مجموع در مقابل ١٤ هزار کیلومتر میزان نوسازی عدد بالایی نیست.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران با بیان اینکه با توجه به نتایجی که در بازرسی‌ها انجام می‌شود، پروژه تعریف می‌شود، اظهار کرد: اکنون ۱۲۵ کیلومتر خط لوله نظامیه به سبزاب و ۳۰ کیلومتر تغییر مسیر خمینی‌شهر در دست ساخت است.

رحیمی با بیان اینکه خطوط لوله ظرفیت مشخصی دارد و با توجه به نیاز کشور خطوط لوله در فرآورده مانند بندرعباس حتی بالاتر از ظرفیت کار می‌کنند، ‌گفت: بعد از بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس خط لوله جدیدی ایجاد نشد و با توجه به نیاز ظرفیت آن خط را تا ۵۵ میلیون لیتر افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه زمستان سال گذشته تلاش کردیم سوخت نیروگاه‌ها قطع نشود و درصورت قطع گاز در بخش خانگی نیز سوخت مایع جایگزین تامین شود، گفت: برخی از توربین‌های مسیر خطوط لوله، گازسوز هستند و در زمستان گاز این مناطق قطع شد، همکاران ما در این زمینه توربین‌هایی که حتی دوگانه‌سوز نبودند را روی سوخت مایع آوردند و با کمترین زمان به مصرف سوخت مایع تبدیل شد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران  افزود: با این اقدام کاهش انتقال فرآورده‌های نفتی اتفاق نیفتاد و سوخت‌رسانی طبق برنامه انجام شد و مشکلی نداشتیم.

رحیمی با بیان اینکه سال گذشته ۱۳۱ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده از مسیر خطوط لوله منتقل شد که از این میزان ۶۳ میلیارد لیتر فراورده نفتی و ۶۸ میلیارد لیتر نیز مربوط به نفت خام بوده است، گفت: رقم انتقال در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۸ میلیارد لیتر بود که نشان می‌دهد انتقال از خطوط لوله در سال گذشته بیش از ۲ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳.۸ میلیارد لیتر فرآورده را به نیروگاه‌ها انتقال دادیم، اظهار کرد: در سال گذشته در مجموع ۱۳۰ میلیارد لیتر فرآورده در کشور مصرف شده که ۶۰ میلیارد لیتر آن توسط خط لوله منتقل شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران هزینه انتقال فراورده به نفتکش جاده پیما در هر تن کیلومتر ۷۳۸ تومان است و این رقم برای خطوط لوله ۷۹ تومان برآورد می‌شود و نشان می‌دهد با انتقال خط لوله هزینه انتقال تا ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

رحیمی با بیان اینکه هر لیتر فراورده ۵۸۵ کیلومتر جابه‌جا می‌شود، گفت: با استفاده از خطوط لوله، ۱.۷ میلیارد لیتر صرفه‌جویی نفت گاز معادل ۱.۲۶ میلیارد دلار انجام شده است.



منبع : ایسنا
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب: 35335
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *