۰

کرایه ابرنفتکش‌ها ریزش کرد

میز نفت - نرخ پایه برای ابرنفتکش‌ها، در پی تصمیم غیرمنتظره اوپک پلاس برای کاهش بیشتر تولید که حجم نفت حمل شده در اقیانوس‌های جهان را کاهش می‌دهد، سه چهارم سقوط کرد.
نفتکش‌ | میز نفت
نفتکش‌ | میز نفت
به گزارش میز نفت ، طبق آمار بازار بالتیک اکسچنج، کشتی‌هایی که دو میلیون بشکه نفت از خاورمیانه به چین حمل می‌کنند، روز جمعه، کمتر از ۲۴ هزار دلار در روز درآمد داشتند که در مقایسه با بیش از ۹۷ هزار دلار در ۲۰ مارس، سقوط شدیدی را نشان می‌دهد. این وضعیت باعث سقوط ارزش سهام مالکان این کشتی‌ها از جمله شرکتهای فرونت لاین و دی اچ تی هولدینگز منجر شده است.

این سقوط چشمگیر، نشان می‌دهد چطور اقبال این بازار دگرگون شده است. تقریبا به مدت یک سال، نرخ نفتکش‌ها با افزایش مسافت حمل محموله‌ها از سوی خریدارانی که به دنبال منابع جایگزین برای نفت روسیه بودند و آزادسازی نفت از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا، تقویت شده بود و برای نخستین بار از سال ۲۰۲۰، به بالای ۱۰۰ هزار دلار در روز رسیده بود.

اما در هفته‌های اخیر، اوپک پلاس با اعلام یک دور کاهش بزرگ عرضه که تعداد محموله‌های نفت برای حمل را کاهش می‌دهد، بازار را شوکه کرد. فضا در بازار نفت همچنین تحت تاثیر نگرانی‌ها پیرامون رشد اقتصاد جهانی قرار گرفته است و پس از افزایش واردات چین، تعداد کشتی‌هایی که به خاورمیانه بازگشتند، افزایش یافت و کشتی‌های موجود برای اجاره را افزایش داد.

آنوپ سینگ، مدیر جهانی تحقیقات کشتیرانی شرکت اویل بروکریج در این باره گفت:‌ کاهش تولید اوپک پلاس، تعداد محموله‌های نفت را محدود می‌کند اما غرب هم به همان اندازه ضعیف است. با این حال، تقاضای چین کلیدی است و به دلیل این که چین نفت می‌خرد، حتی اگر تولید اوپک پلاس کاهش پیدا کند، چین به دنبال واردات از منابع دیگر خواهد بود و این امر، بازارها را پشتیبانی خواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این عقب نشینی احتمالا تا حدودی مایع آسودگی بازار نفت می‌شود که شاهد افزایش نرخ حمل محموله‌ها بود. کاهش هزینه‌های حمل، معمولا نقل و انتقال محموله‌ها در سراسر جهان را راحت‌تر می‌کند.



منبع : ایسنا 
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب: 35336
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *