۰

معمای تولید نفت روسیه

میز نفت -اوایل امسال روسیه وعده داد تولید نفت خود را نیم میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد اما بعضی از ناظران به این وعده، به دیده تردید می‌نگرند.
نفت روسیه | میز نفت
نفت روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ،  روسیه اوایل سال میلادی جاری اعلام کرد به تلافی تحریم‌های غربی و در راستای توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس، تولید نفت خود را نیم میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد.

با این حال، آمار صادرات نفت این کشور سردرگم کننده بوده است زیرا بر مبنای این آمار، روسیه به میزان سابق، نفت تولید می‌کند. همزمان، تعداد چاه‌های غیرفعال در این کشور افزایش پیدا کرده است و روسیه، انتشار آمار رسمی تولید را متوقف کرده است. این وضعیت، کاملا معماآمیز بوده است.

اما فقط همین نیست. طبق گزارش بلومبرگ، تعداد چاه‌های نفتی غیرفعال در روسیه در مارس، مجموعا به ۱۸.۱ درصد افزایش پیدا کرد و این گزارش نشان داد تولیدکنندگان روسیه، در واقع تولیدشان را کاهش داده‌اند.

موضوعی که ناظران را سردرگم کرده، این است که با وجود کاهش تولید حداقل از نظر تعداد چاه‌های نفتی، صادرات قوی مانده و حتی به سطح پیش از آغاز جنگ اوکراین رسیده است.

به نظر می‌رسد هیچ فضایی برای این که بگوییم روسیه می‌تواند نفت کمتری تولید، اما صادرات بیشتری داشته باشد، وجود ندارد؛ شاید به دلیل این که ابهاماتی درباره تقاضای داخلی و ظرفیت ذخیره سازی این کشور وجود دارد. در هر صورت، به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات تولید، این مسئله نمی‌تواند روشن شود.

با این حال، بلومبرگ در گزارش خود خاطرنشان کرده است شمار زیادی از پالایشگاه‌های روسی در حال حاضر در فصل تعمیرات هستند که به معنای تقاضای داخلی کمتر برای نفت است و این موضوع می‌تواند اطلاعات متضاد از صادرات نفت و آمار رسمی چاه‌های نفتی غیرفعال را توضیح دهد.

همچنین در گزارش بلومبرگ تصریح شده است چاه‌های نفتی غیرفعال، اطلاعات محدودی دارند و به ما درباره تغییرات بهره وری چاه‌های فعال چیزی نمی‌گویند.

اما در این بین، رسانه‌های غربی می‌گویند روسیه ناچار خواهد شد تولیدش را محدود کند زیرا بدون کمک کارشناسان غربی، فاقد فناوری تولید نفت است. با توجه به تاریخچه تولید نفت روسیه، همه افرادی که در زمینه صنعت انرژی شناخت دارند، این استدلال را قبول نمی‌کنند اما این ادعا مرتبا تکرار می‌شود. حتی برخی ادعا می کنند که روسیه وضعیت وخیم صنعت نفت خود را پنهان کرده است و صنعت نفت این کشور از آنچه رسما فاش شده است، آسیب بیشتری دیده و درباره آن صحبت نمی‌کند.

کارول ناخله، مدیرعامل شرکت مشاوره انرژی "کریستول انرژی" به افت شدید درآمدهای نفتی روسیه در سه ماهه نخست اشاره کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حداکثر ۴۰ درصد کاهش داشت.

به گفته یک موسسه تحقیقاتی اوکراین، این کاهش کمتر بوده و حدود یک سوم درآمد است. روزنامه فایننشیال تایمز با اشاره به گزارش این موسسه، می‌گوید همه این کاهش نتیجه تحریم‌های غربی نیست. طبق گزارش مدرسه اقتصاد کی‌یف، عمده این کاهش ناشی از تحریم‌هاست اما ۲۵ درصد کاهش درآمد روسیه، به دلیل قیمت‌های بین‌المللی پایین‌تر است.

اما همزمان، بلومبرگ هفته گذشته گزارش کرد درآمدهای نفتی روسیه بهبود پیدا کرده و این کشور قصد دارد خرید ارز خارجی برای صندوق سرمایه دولتی خود را آغاز کند. به عبارت دیگر، این کاهش معکوس شده و روسیه ممکن است به زودی استفاده از منابع این صندوق برای اداره اقتصادش را متوقف کند.

با چنین آمار گوناگونی که از روسیه می‌آید، ارزیابی این که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان، تولید خود را همان طور که وعده داده بود نیم میلیون بشکه در روز کاهش داده است یا خیر، دشوار است.

صادرات روسیه، کاهش تولید نفت را نشان نمی‌دهد اما این کشور چاه‌های بیشتری را غیرفعال کرده که بیشترین تعداد از سال ۲۰۲۰ بوده است. در حقیقت، این می‌تواند به معنای تولید کمتر باشد مگر این که بهره‌وری چاه‌های دیگر به میزان چشمگیر و به یک باره افزایش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تنها می‌توان منتظر پایان فصل تعمیرات پالایشگاه‌های روسی ماند و دید آیا الگوهای صادرات این کشور تغییر پیدا می‌کند.



منبع : ایسنا 
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب: 35355
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *