۰

قیمت بنزین سه نرخی شد؟

میز نفت - عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: قیمت بنزین تغییر نکند و سهمیه مردم همان ۶۰ لیتر سابق در نظر گرفته شود که دارندگان خودرو بتوانند با استفاده از کارت شخصی این میزان سوخت را دریافت کنند ولی هر کس نیاز به سوخت بیشتر داشت باید بهای آن را با نرخ بین الملل پرداخت کنند.
بنزین | میز نفت
بنزین | میز نفت
به گزارش میز نفت ، در لایحه بودجه ۱۴۰۲، درآمد دولت از محل منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی تغییر چندانی نکرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. یکی از نشانه‌های اصلی برای تغییر قیمت بنزین، درآمد دولت حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است که پیگیری‌ها از لایحه تصویب شده دولت برای سال آینده نشان می‌دهد این عدد در سال آینده تغییر محسوسی نداشته است.بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، دولت قصدی برایافزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ ندارد.

سیدحمید حسینی درباره آینده پیش روی بنزین اظهار داشت: ما برای عبور از مشکل افزایش مصرف بنزین ۲ راه حل بیشتر نداریم یا باید شروع به واردات کنیم که امسال نیز به یک میلیارد دلار اعتبار برای واردات بنزین و گازوئیل در بودجه پیش بینی شده و یا روش‌هایی برای صرفه جویی و جلوگیری از قاچاق بکار ببندیم. آنچه دیگران می‌خوانندبازیگر معروف و پیشکسوت ایرانی درگذشت

وی افزود: واردات فراورده‌های نفتی کاری است که اغلب کشورهای دنیا انجام می‌دهند، این کشورها مشکلی ندارند چون‌ نه تنها دولت‌ها از آن محل زیان نمی‌کنند بلکه از محل مالیات و عوارضی دریافت می‌کنند، کسب درآمد دارند. اما مشکل ایران این است که باید فرآورده را با قیمت بین المللی وارد کنیم و با یک‌دهم نرخ بین‌الملل در بازار داخل بفروشیم و این قطعا باتوجه به کمبود منابع ارزی و افزایش میزان یارانه؛ راه حل درستی برای کشور ما نیست.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: ماحدود ۱۰۵ میلیون لیتر تولید داریم که برخی مواقع پالایشگاه‌ها تا 110 میلیون لیتر هم افزایش تولید می‌دهند، این ارقام در شرایط فعلی پاسخگو‌ است اما در پیک سفرها و نزدیک تابستان که میزان مصرف افزایش می‌یابد دچار مشکل می‌شویم، بنابراین باید قبل از تابستان تدابیری برای کاهش مصرف اندیشیده شود.

حسینی تاکید کرد: سیاست قیمتی تاحدی می‌تواند موثر باشد اما یکی از کارهای اساسی که می‌توانیم انجام دهیم اینکه خودروسازان را مجبور کنیم خودرویی تولید کنند که حداقل مصرف را داشته باشد، موتورسیکلت‌های کشور برقی شوند، تلفات انرژی در نیروگاه‌ها را کاهش دهیم، زیرا نیروگاه‌ها برای افزایش مصرف با مردم رقابت می‌کنند. همچنین جلوگیری از قاچاق می اواند موثر باشد.

وی افزود: ایده‌ای مطرح می‌شود مبنی بر اینکه قیمت بنزین تغییر نکند و سهمیه مردم همان ۶۰ لیتر سابق در نظر گرفته شود که دارندگان خودرو بتوانند با استفاده از کارت شخصی این میزان سوخت را دریافت کنند ولی هر کس نیاز به سوخت بیشتر داشت باید بهای آن را با نرخ بین الملل پرداخت کنند.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: بخش خصوصی بنزین را وارد کند و اجازه داشته باشد با نرخ روز بین الملل توزیع کند.



منبع: مه شو
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب: 35363
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *