۰

دست روسیه در جیب ثروتمندان حاشیه خلیج‌فارس

میز نفت - در نشست سالانه سرمایه‌گذاری که در امارات متحده عربی برگزار شد، دولت روسیه به تبلیغ فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور پرداخت. غرفه های مربوط به شرکت های روسی تمام تلاش خود را برای جذب سرمایه‌های کشورهای عربی به کار گرفتند.
روسیه و کشورهای عربی | میز نفت
روسیه و کشورهای عربی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، روسیه که با تحریم ها و خروج شرکت های خارجی دست و پنجه نرم می کند، به دنبال جذب سرمایه گذارانی از کشورهای عربی نفت خیز خلیج فارس است، آن هم در شرایطی که غرب سخت مشغول جنگ اوکراین و حاشیه‌های آن است.

در نشست سالانه سرمایه‌گذاری که در امارات متحده عربی برگزار شد، دولت روسیه به تبلیغ فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور پرداخت. غرفه های مربوط به شرکت های روسی تمام تلاش خود را برای جذب سرمایه‌های کشورهای عربی به کار گرفتند. یکی از مقامات وزارت توسعه اقتصادی روسیه در این‌باره گفت: «ما اینجا هستیم تا هر سرمایه‌گذاری از جمله از جانب عرب‌ها را جذب کنیم. 

عربستان سعودی و امارات مواضع بی طرفی در قبال جنگ روسیه در اوکراین در پیش گرفتند و این در حالی است که این جنگ ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را در چشم بسیاری از کشورهای غربی منزوی کرده است. مهاجران ثروتمند روسیه که از تاثیر تحریم‌های غرب فرار می‌کنند، به امارات هجوم آورده‌ و در آنجا کسب‌وکار راه‌اندازی کرده‌اند. آنها  اکنون در میان خریداران اصلی املاک در این کشور هستند. وزیر توسعه اقتصادی روسیه در سخنرانی خود در این مجمع گفت که همکاری با خاورمیانه و شمال آفریقا "یکی از اولویت های سیاست خارجی اقتصادی روسیه" است. اکنون زمان توسعه پروژه‌های مشترک فرا رسیده است.

وزیر توسعه اقتصادی روسیه برای تقویت بیشتر تجارت، خواستار ایجاد یک "نظام مالی و بانکی مستقل" از غرب شد که به کسب و کارها کمک می کند تا از تأثیر تحریم ها فرار کنند. به گفته مقامات روسی، تجارت بین روسیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سال 2021 نسبت به سال قبل 40 درصد افزایش یافته و به 8.6 میلیارد دلار رسیده است. معاون نخست وزیر روسیه نیز می‌گوید که سال گذشته تجارت بین روسیه و امارات به تنهایی 68 درصد افزایش یافت و به 9 میلیارد دلار رسید.

تبلیغدر نشست سرمایه گذاری در ابوظبی- پایتخت امارات متحده عربی- نمایندگان روسیه از مسکو به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای کلانشهری در جهان و مقصدی کلیدی برای سرمایه گذاری با وجود تحریم های غرب یاد کردند. سرگئی چرمین، رئیس بخش روابط اقتصادی خارجی شهر مسکو، گفت: «حتی در این دوره زمانی نه  چندان آسان که در آن تحریم‌ها ما را محاصره کرده ، مسکو چندین مزیت رقابتی را ارائه می‌کند.» وی در سخنرانی خود در جمع سرمایه گذاران خارجی گفت: «این نقطه ورود به بازار روسیه است.»

در غرفه روسیه، یکی از کارآفرین‌ها، فناوری چاپ سه بعدی طراحی و تولید شده در روسیه را به نمایش گذاشت. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما اینجا هستیم تا شرکای عرب را جذب کنیم. در این منطقه توسعه و فرصت‌های زیادی برای تجارت وجود دارد.»

عدنان النمر الزارونی یکی از تجار اماراتی به المانیتور می‌گوید که سرمایه گذاری در شرکت های روسی را در نظر خواهد گرفت. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «این کشور بزرگی است و فرصت های بسیار خوبی دارد. روسیه سرشار از مواد معدنی، دام، انرژی، کشاورزی، فناوری است و برنامه نویسان سطح بالایی دارد.

به گفته جاستین الکساندر، مدیر شرکت مشاوره خلیج اقتصاد، صندوق های دولتی بزرگ کشورهای منطقه طی دهه گذشته سرمایه گذاری های خود را در روسیه افزایش داده اند اما این سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به دارایی‌هایشان در غرب ناچیز بوده است.

صندوق بین‌المللی پول ماه گذشته پیش‌بینی رشد اقتصادی روسیه در سال 2023 را بر اساس «منبع بسیار قوی درآمد» اقتصاد ناشی از قیمت‌های بالای انرژی در سال 2022 و در نیمه اول سال جاری افزایش داد.اما انتظار می رود که تهاجم نظامی روسیه در میان مدت،  تأثیر قابل توجهی داشته باشد به گونه ای که صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که رشد اقتصاد روسیه حدود هفت درصد کمتر از پیش بینی‌های قبل از جنگ خواهد بود.

الکساندر استگلف، مدیر اجرایی بنیادی که مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ را سازماندهی میکند، می‌گوید: «اقتصاد روسیه انعطاف پذیری و توانایی خود را برای رشد در شرایط سخت نشان داده است. علیرغم تعلیق فعالیت شرکت های خارجی بزرگ در روسیه به دلیل تحریم های غرب و جنگ در اوکراین، درهای روسیه برای انواع تجارت کاملا باز است.

رابرت میسون، کارشناس حوزه خلیج فارس معتقد است که اگرچه سرمایه گذاری های عربی ممکن است از بخش های خاصی در روسیه حمایت کند، اما تأثیر آنها محدود خواهد بود. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «از لحاظ ساختاری، فکر نمی‌کنم در حال حاضر این سرمایه گذاری‌ها بتواند بازی را تغییر بدهد.»



منبع : جدید پرس
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب: 35365
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *