خبر وزیر نفت از افتتاح پروژه های نفتی

27 ارديبهشت 1402 ساعت 14:07

میز نفت - وزیر نفت با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار پروژه نیمه تمام نفتی و گازی را به بهره برداری رساندیم، گفت: افتتاح و بهره برداری ۱۵ میلیارد دلار پروژه نفتی و گازی در سال ۱۴۰۲ در برنامه قرار دارد.


به گزارش میز نفت ، جواد اوجی، وزیر نفت در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: همکاری های گسترده ای با شرکت های روسی در دست اجرا داریم و حضور هیئت روسی در این نمایشگاه، نشان از عمق همکاری های دو کشور در بخش انرژی دارد.

وی افزود: کشور ایران دارای بیشترین میزان ذخایر نفتی و گازی جهان است به طوری که 154 میلیارد بشکه نفت و 33 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی داریم و روند تولید نفت و گاز و فرآورده های نفتی و پتروشیمی در چندسال اخیر روبه رشد بوده  و در حال حاضر روزانه 3 میلیون بشکه نفت، 1 میلیارد مترمکعب گاز و 2.4 میلیون بشکه ظرفیت پالایشی داریم و میزان ظرفیت سالانه صنعت پتروشیمی کشور به 95 میلیون تن رسیده است.

وزیر نفت با بیان اینکه در سال 1401 بالغ بر 12 میلیارد دلار پروژه نیمه تمام نفتی و گازی را به بهره برداری رساندیم، گفت: افتتاح و بهره برداری 15 میلیارد دلار پروژه نفتی و گازی در سال 1402 در برنامه قرار دارد.

وی ادامه داد: از جمله پروژه های مهمی که در سال جاری و تا 2 یا 3 ماه آینده افتتاح خواهد شد، پروژه فاز 11 پارس جنوبی است که قریب به 20 سال هیچ کاری در این پروژه انجام نشده بود، همچنین فاز نخست توسعه میدان نفتی ازادگان جنوبی و طرح توسعه پالایشگاه اصفهان از دیگر پروژه های مهمی است که امسال افتتاح می شود.

اوجی با اشاره به ظرفیت های بالای سرمایه گذاری در پروژه های نفتی و گازی ایران گفت: بالغ بر 160 میلیارد دلار ظرفیت سرمایه گذاری در بخش های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت و گاز ایران داریم که همین جا از سرمایه گذاران داخلی و خارجی دعوت می کنند تا در این ظرفیت بزرگ سرمایه گذاری، مشارکت کنند.

وزیر نفت خاطرنشان کرد:  سهم شرکت های داخلی در تکمیل پروژه های نفت و گازی، پالایشی و پتروشیمی کشور به بیش از 80 درصد رسیده است و امروز با افتخار اعلام می کنم که در زمینه اجرای پروژه های نفت و گازی، خودکفایی کاملی داریم.

وی افزود: نسبت به ذخایری که داریم، سطح تولید نفت و گاز ما متناسب نیست و کشور ما به دلیل عدم سرمایه گذاری کافی در سالهای قبل برای توسعه بخش تولید و همچنین، شرکت مصرف انرژی بالا، عدم النفع زیادی دارد.

اوجی اذعان داشت: سالانه بالغ بر 80 میلیارد دلار یارانه انرژی در کشور ما پرداخت می شود که در جهان کم نظیر است و یکی از دلایل اصلی اتلاف انرژی در کشور نیز همین موضوع است.

وی ادامه داد: سال گذشته از صادرات گاز، 6 میلیارد دلار درآمدزایی داشتیم، درحالی که 94 درصد گاز تولیدی کشور در داخل مصرف می شود و آنچه از فروش این حجم 94درصدی عاید کشور شده، بسیار کمتر از درآمدی است که از فروش خارجی 6 درصد گاز کشور حاصل شده است.



منبع : تسنیم


کد مطلب: 35380

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/35380/خبر-وزیر-نفت-افتتاح-پروژه-های-نفتی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir