۰

آماری از صادرات گاز ایران

میز نفت - مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به رشد ۱۰ درصدی صادرات گاز در سال گذشته، گفت: گازسوزی مشعل در مجتمع گازی پارس جنوبی از ۳.۲ میلیارد متر مکعب به ۱.۸ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده است.
گاز ایران | میز نفت
گاز ایران | میز نفت
به گزارش میز نفت ، حسینعلی محمدحسینی، در نشست فرصت های سرمایه گذاری در شرکت ملی گاز ایران در زنجیره ارزش با تمرکز بر هوشمندسازی، بهینه سازی و ذخیره سازی به همت خانه گاز، در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت،‌گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: در سال گذشته شرکت ملی گاز توانست رتبه سوم تولید گاز جهان را کسب کند؛ عدد تولید گاز خام ایران در سال گذشته 291 میلیارد مترمکعب بوده که 270 میلیارد متر مکعب گاز شیرین به شبکه 40 هزار کیلومتر خط لوله فشار قوی در صنعت گاز تزریق شده است.

وی ادامه داد: از این میزان 240 میلیارد متر مکعب گاز مصرف شده که 72 میلیارد متر مکعب در نیروگاه ها،‌ 104 میلیارد متر مکعب در بخش خانگی و تجاری، 25 میلیارد متر مکعب در صنایع عمده،‌ 23 میلیارد متر مکعب به عنوان خوراک و سوخت پتروشیمی و هشت میلیارد متر مکعب در بخش حمل و نقل به مصرف رسیده است.

محمدحسینی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از یک‌هزار کیلومتر خط لوله جدید به بهره برداری رسید، گفت: 2.7 میلیارد متر مکعب ذخیره سازی در شوریجه و سراجه بوده نیز در سال گذشته انجام شده است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه تامین 80 درصد سوخت نیروگاه ها بر عهده شرکت ملی گاز ایران بوده است، خاطرنشان‌کرد: سال گذشته چهار میلیارد متر مکعب افزایش تولید گاز ترش در کشور انجام شده است.

وی ادامه‌داد: در زمستان سال گذشته و در ایام اوج مصرف، روزانه 865 میلیون متر مکعب گاز سبک تحویل خطوط شد.

محمدحسینی با بیان اینکه سال گذشته گازهای فلر در مجموعه پارس جنوبی تعیین تکلیف شد، تصریح‌کرد: میزان گازسوزی در پارس جنوبی 3.2 میلیارد متر مکعب بود که با اقدامات انجام شده به 1.8 میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرد و گاز سوزی در پارس جنوبی کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: پارسال بیش از 40 هزار میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت (که حاصل از فروش اتان و ال پی جی بود)، صرف سرمایه گذاری در بخش های خدمت رسانی و زیرساخت ها شد.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه امسال هم 55 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این زمینه خواهد شد، ادامه‌داد: محدودیت منابع مالی و در دسترس بودن برای شرکت حائز اهمیت است و در برنامه هفتم توسعه صنعت گاز نیاز به 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد.

وی تاکید کرد: از این میزان حدود 20 میلیارد دلار فرصت هایی است که با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاران قابل تحقق است.

محمدحسینی با اشاره به اینکه اصلاحیه های مصوبه‌های قبلی شورای اقتصاد و شیوه نامه ای که به‌تازگی وزیر نفت ابلاع کرد با هدف پیک سایی و رفع محدودیت در صنایع عمده انجام شده است، گفت: رونمایی از شیوه نامه ذخیره‌سازی روزمینی گاز و واردات ال ان جی را در این جلسه خواهیم داشت و در این راستا فراخوان گسترده ای انجام شده است.

وی بیان‌داشت: فرصت های سرمایه گذاری به‌طور عمده مشتمل بر بحث هایی در راستای شبکه خطوط انتقال است که شروع آن را امسال خواهیم داشت و سرمایه گذاران می توانند در آنها حضور پیدا کنند.

عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز ایران افزود: مهمترین این طرح ها خط 11 سراسری است که به‌طول تقریبی یک‌هزار و 500 کیلومتر با سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری آغاز می شود.

وی با اشاره به طرح های ذخیره سازی، ادامه‌داد: ذخیره سازی در «یورتشا» تا 230 میلیون متر مکعب و در گنبد نمکی «نصرآباد» کاشان 500 میلیون متر مکعب به برداشت در اوج مصرف کمک می کند.

وی ادامه داد: صرفه جویی سالانه 2 میلیارد متر مکعبی مصرف گاز با تعویض 4.1 میلیون دستگاه بخاری انجام خواهد شد. در کنتورهای هوشمند نیز با نصب و اصلاح هوشمند سازی ابزار حکمرانی و حاکمیت، زیرساخت خوبی ایجاد خواهد کرد.




منبع : تسنیم
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 35383
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *