۰
۱
سکوت رادیویی پتروپارس و تاسیسات دریایی

فاز 11 همچنان در کما

میز نفت - ​باوجود وعده‌های پی‌درپی مسئولان وزارت نفت در خصوص راه‌اندازی فاز 11 پارس جنوبی، خبرهای موثق از رها بودن این پروژه حکایت دارد.
شناور اوشنیک | میز نفت
شناور اوشنیک | میز نفت
به گزارش میز نفت، توسعه فاز 11 پارس جنوبی از دو سال پایانی فعالیت دولت حسن روحانی وارد مدار داخلی شد و شرکت پتروپارس مسئولیت توسعه این فاز را بر عهده گرفت. از همان ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، این پروژه در اولویت قرار گرفت و مقرر شد تا یکی از سکوهای فاز 12 پارس جنوبی به لوکیشن چاه‌های فاز 11 منتقل شود.

برای برداشت سکوی گازی، شناور اوشنیک تنها شناوری بود که می‌توانست این مأموریت را انجام دهد؛ وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت هم از آغاز بکار این فاز در مهرماه 1401 خبر می‌دادند اما این فقط وعده بود. اوشنیک که به محل مأموریت خود اعزام شد و فعالیت خود را آغاز کرد، دچار نقص فنی بزرگی شد.

با آسیب جدی این شناور به دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی اشتباه، مأموریت آن متوقف شد؛ آسیب واردشده به اوشنیک به‌قدری شدید بود که هیچ چاره‌ای جز تعمیر در یارد شارجه وجود نداشت؛ به‌صورت چراغ خاموش این شناور را به امارات منتقل کردند و باوجود سپری شدن 6 ماه از این موضوع، آخرین خبرها حاکی از عدم تعمیر این شناور دارد.

بر اساس موقعیتی که مارین ترافیک که آخرین موقعیت مکانی شناورها را ثبت می‌کند، اوشنیک همچنان در شارجه پارک شده و به‌احتمال فراوان تا دو ماه دیگر به ایران بازنمی‌گردد.

موقعیت مکانی شناور اوشنیک - میز نفت

این در حالی است که وزیر نفت گفته بود زمستان 1402 تولید از فاز 11 آغاز می‌شود؛ فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی هم گفته این فاز در شهریور امسال آماده تولید گاز است که با این شرایط، بسیار بعید است گاز فاز 11 تا پایان تابستان به خطوط لوله برسد.

چاه‌های این فاز که سال گذشته حفاری و آماده تولید بودند، منتظر جابجایی و نصب سکوی سوم فاز 12 هستند که بر اساس گفته‌های منابع آگاه، این سکو هنوز در محل خود قرار دارد و هیچ‌گونه جابجایی انجام ‌نشده است.

نکته جالب دراین‌باره، سکوت کامل مسئولان شرکت تأسیسات دریایی به‌عنوان پیمانکار و پتروپارس به‌عنوان کارفرمای این پروژه است.
يکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۷
کد مطلب: 35431
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تاسیسات دریایی با حضور زهیری در سوء مدیریت کامل به سر می‌برد.
تیم زهیری موجب نارضایتی پرسنل متخصص شده است و به دنبال آنست که شرایط را به گونه‌ای تنگ کند که خود پرسنل اقدام به ترک شرکت تاسیسات دریایی کنند. در آخرین تصمیم علی رغم اعلام ساعات کاری در تابستان که از ۶ صبح تا ۱ بعد از ظهر است وی قصد دارد پرسنل را ملزم کند روزهای ۵شنبه نیز بر سر کار حاضر کند.
از زمان حضور زهیری به جرئت می‌توان گفت حدود ۴۰ درصد پرسنل شرکت را ترک کرده اند.
زهیری شخصی به نام علی میرزاخانی را از ابتدای حضورش به سمت مدیر منابع انسانی منصوب کرده است که در حقیقت مدیر ضد منابع انسانی است و تقریبا در همه امور از جمله فعالیت های تخصصی شرکت دخالت می‌کند.
نکته مهم دیگر آنست که زهیری کارمند دولت بوده و به همین علت تأسیسات دریایی نمی‌تواند در مناقصات دولتی شرکت کند و شرکت در وضعیت عجیبی به سر می‌برد.
در این بین از همه مهمتر سکوت مسئولین بالا دست وی در مورد سوء مدیریت های موجود در تاسیسات دریایی است.