۰
مدیرعامل شرکت ملی گاز میخ آخر را زد

افشای چندباره دروغ تسویه بدهی عراق

میز نفت - ​بر اساس گفته‌های مدیرعامل شرکت ملی گاز، طلب گازی ایران از عراق 8 میلیارد دلار است؛ خبر مهمی که یک‌بار دیگر ثابت کرد ادعای تسویه بدهی عراق به ایران یک دروغ بود.
افشای  چندباره دروغ تسویه بدهی عراق
به گزارش میز نفت، وقتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، اعلام کرد که بدهی گازی و برقی بغداد به تهران بیش از 10 میلیارد دلار است، رسانه‌های همسو با دولت برای سرپوش گذاشتن به‌دروغ چند ماه پیش دولتی‌ها، نوشتند که آقای سفیر طلب برقی را مورداشاره خود قرار داده و اساساً، وی اطلاع درستی از بدهی عراق ندارد.

سال گذشته بود که جواد اوجی، مدیران وی و تعدادی از چهره‌های دولتی از تسویه بدهی عراق گفتند و آن را برگه زرینی در دیپلماسی انرژی ایران معرفی کردند.

باوجود آشکار شدن چندباره این گزاره غلط و دروغ، اما بازهم عده‌ای تلاش کردند ماجرا را طور دیگری توجیه کنند اما اظهارات جدید مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز نشان داد خبری از تسویه بدهی نیست.

او در نشستی خبری رسماً اعتراف کرد بدهی گازی عراق به ایران معادل 8 میلیارد دلار است. این عدد که تقریباً همان عدد اعلام‌شده توسط سفیر ایران و رسانه‌های عراقی است.

این در حالی است که وزیر نفت در تاریخ 27 خرداد 1401 گفت: طی تفاهم با طرف عراقی اعلام می‌کنیم که تأمین گاز مردم عراق را به‌صورت پایدار انجام می‌دهیم، تأمین انرژی مردم عراق اولویت کاری ما بوده است و اجازه نمی‌دهیم مردم عراق نگرانی بابت تأمین گاز داشته باشند. هم‌اکنون ایران هیچ‌گونه طلب گازی قدیمی از کشور عراق ندارد. در این ۱۱ ماه که صادرات گاز به عراق داشتیم، هر ماه پول آن را وصول کرده‌ایم.
يکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۶
کد مطلب: 35436
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *