۰
قیمت نفت چرا ثابت مانده است؟

بازار در انتظار بازگشت چین

میز نفت - گرچه میزان واردات نفت چین افزایش یافته است، اما همه چیز مطابق انتظار پیش نرفته است و همین موضوع، موجب شده تا شش ماه دوم سال، انتظار بازگشت چین به بازار پیش بینی شود.
نفتکش | میز نفت
نفتکش | میز نفت
به گزارش میز نفت، باوجود انتظار افزایش تقاضا در بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، چین در سه ماهه اول سال به نگرانی‌های کلان اقتصادی و آشفتگی‌های بخش بانکی افزوده است تا قیمت نفت را تا کنون در حدود 80 دلار در هر بشکه در سال 2023 حفظ کند.

واردات نفت خام چین در ماه مارس 22.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به بالاترین میزان ماهانه در سه سال اخیر، یعنی از ژوئن 2020 رسیده است. داده‌های رسمی در آوریل نشان داد که پالایشگاه‌ها در حال افزایش تولید سوخت برای پاسخگویی به تقاضاهای فزاینده بودند.

بر اساس داده‌های اداره کل گمرک این کشور، چین در ماه مارس 52.3 میلیون تن نفت خام وارد کرده است. حجم واردات بر حسب تن، برابر با 12.3 میلیون بشکه در روز است که بالاترین میزان برای هر ماه از ژوئن 2020 و بسیار بالاتر از 10.1 میلیون بشکه در روز واردات نفت در مارس 2022 است.

بر اساس داده‌های گمرک، واردات نفت خام چین در سه ماهه اول نسبت به مدت مشابه در سال 2022، 6.7 درصد افزایش یافته است.

پکن در ماه آوریل تنها 10.67 میلیون بشکه نفت درروز وارد کرد که در مقایسه با واردات 12.37 میلیون بشکه‌ای در ماه مارس، کاهش قابل توجهی داشت. بنابراین، در چهار ماهه اول سال 2023، واردات نفت خام چین به 179 میلیون تن افزایش یافت که از 171 میلیون تن از ژانویه تا آوریل 2022 افزایش پیدا کرد، اما طبق آمار، کمتر از 180 میلیون تن در مدت مشابه سال 2021 وارد شده است.

با این وجود، اما آشفتگی بخش بانکی و ترس از رکود اقتصادی در نتیجه‌ی افزایش نرخ بهره، مانع بزرگی برای افزایش واردات نفت شده است  و همین مسأله بر قیمت تأثیر گذاشته است.

تحلیلگران همچنان بر این باورند که بازگشت واقعی چین در نیمه‌ی دوم سال با افزایش تقاضای سوخت جت و بنزین به لطف افزایش تحرک، تقاضای بالا برای مواد اولیه پتروشیمی و بهبود زیرساخت‌ها و ساخت و سازها اتفاق خواهد افتاد.

«وود مکنزی» در گزارشی در پایان ماه مارس گفت که رشد اقتصادی چین می‌تواند از اهداف رسمی فراتر رود و تحرک و هزینه‌ی مصرف‌کننده می‌تواند باعث افزایش مجدد قیمت کالاهای انرژی، به‌ویژه نفت خام شود.

براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، تقاضای نفت چین در سال جاری، یک میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد که منجر به رشد انتظاری 2.6 میلیون بشکه در روز در مصرف جهانی نفت خواهد شد.

در این میان هم آژانس بین‌المللی انرژی، نسبت به تقاضای چین خوش‌بین است.

اوپک پیش‌بینی می‌کند که رشد تقاضای جهانی نفت، 2.3 میلیون بشکه در روز باشد، در حالی که آژانس بین المللی انرژی معتقد است که مصرف نفت چین در ماه مارس رکورد 16 میلیون بشکه در روز را به ثبت رسانده است.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش بازار نفت هفته گذشته خود اعلام کرد که بهبود تقاضای چین همچنان فراتر از انتظارات است و پیش بینی رشد تقاضای جهانی نفت برای سال 2023 را افزایش داده است.

آژانس بین المللی انرژی، پیش بینی رشد خود را در مقایسه با ارزیابی ماه گذشته که آن را 200 هزار بشکه در روز اعلام کرده بود، اصلاح کرد و در این خصوص گفت: تقاضای نفت جهان در سال جاری 2.2 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد و به رکورد 102 میلیون بشکه‌ای در روز می‌رسد.
اگر ایالات متحده موفق شود از رکود شدید جلوگیری کند، افزایش تقاضای چین و واردات نفت خام می‌تواند عرصه را بر بازار نفت در اواخر سال جاری تنگ کند.
سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب: 35456
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *