۰

صادرات نفت روسیه کاهش یافت

میز نفت - صادرات نفت روسیه به بازارهای بین‌المللی کاهش پیدا کرده است اما همچنان هیچ نشانه قابل توجهی از کاهش تولیدی که کرملین اصرار دارد این کشور انجام می‌دهد را نشان نمی‌دهد.
نفت روسیه | میز نفت
نفت روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، میانگین چهار هفته‌ای صادرات دریابرد روسیه در مدت منتهی به ۲۸ مه، برای نخستین بار در شش هفته گذشته، کاهش یافت و به ۳.۶۴ میلیون بشکه در روز رسید اما جریان نفت روسیه به بازارهای بین المللی بالا مانده و همچنان بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز بالاتر از سطحی است که در پایان سال گذشته بود و ۲۷۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سطح فوریه بود که مبنای کاهش تولید این کشور قرار گرفته است.

کاهش میانگین چهار هفته‌ای صادرات نفت روسیه، پس از آن روی داد که آمار هفته منتهی به ۳۰ آوریل که به شکل غیر معمولی بالا بود، از این محاسبات حذف شد. کاهش آمار هفتگی (که دومین کاهش متوالی است) به پنج میلیون بشکه در روز، منعکس‌کننده فقدان نفتکش‌هایی است که بارگیری را در طول هفته در مورمانسک تکمیل کردند. هرچند یک نفتکش در پایان هفته یک محموله را بار زد و نفتکش دیگری عملیات بارگیری را صبح دوشنبه آغاز کرد.

مسکو در تلاش برای متقاعد کردن شرکای خود در اوپک پلاس است که کاهش تولید ۵۰۰ هزار بشکه در روز که قرار بود در مارس انجام گیرد را اجرا کرده است. این کاهش به تلافی تحریم‌های غربی و مکانیزم سقف قیمت برای صادرات نفت روسیه اعلام شد. این کاهش همسو با کاهش تولید داوطلبانه که چندین عضو اوپک پلاس در آوریل اعلام کردند، تا پایان سال تمدید شد و از ابتدای ماه مه به اجرا درآمده است.

روسیه همچنان بر تعهد خود به گروه اوپک پلاس که قرار است چهارم ژوئن برای بازبینی وضعیت بازار و واکنش به نگرانی‌های فزاینده نسبت به قوی بودن تقاضا دیدار کند، تاکید دارد. با این حال، شواهد اندکی وجود دارد که این کاهش تولید انجام شده است. روسیه به تغییر مسیر نفتی که پیش از این به آلمان و لهستان از طریق خط لوله دروژبا ارسال می‌کرد به عنوان دلیل بالا ماندن صادرات اشاره کرده است اما این سوئیچ در ژانویه و فوریه پیش از آنکه کاهش تولید اجرایی شود، اتفاق افتاد. جریان نفت روسیه از طریق خط لوله دروژبا اکنون به مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک محدود شده و از فوریه به حدود ۲۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

آمار صنعتی که توسط بلومبرگ مشاهده شده نشان می‌دهد تعداد دکل‌های حفاری فعال در میادین نفتی روسیه در مارس کاهش پیدا کرد. فعالیت ۴۱۷۰ حلقه چاه معادل ۲.۶ درصد از چاه‌هایی که در فوریه فعال بودند، متوقف شد. آمار مشابه برای آوریل نشان می‌دهد تعداد چاه‌های فعال افزایش پیدا کرده و حدود ۹ درصد از چاه‌هایی که فعالیتشان در مارس متوقف شده بود، دوباره تولید دارند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تولید پالایشگاه‌های نفت روسیه در ماه مه کاهش پیدا کرد. تولید نفت آنها از اول تا ۲۴ مه، به طور متوسط به ۵.۲۴ میلیون بشکه در روز کاهش یافت که پایین‌ترین میزان در یک سال گذشته بود.




منبع : ایسنا 
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۳
کد مطلب: 35466
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *