۱

آماری از از برنامه تزریق گاز به میادین نفتی ایران

میز نفت - کارشناس ارشد انرژی گفت: در سال گذشته به میزان 10 درصد از نیاز مخازن نفتی هم تزریق گاز نداشته‌ایم و این موضوع نشان می‌دهد که همین الان نیز تولید نفت ایران صیانتی نیست.
تزریق گاز به میادین نفتی | میز نفت
تزریق گاز به میادین نفتی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، محمدصادق مهرجو با اشاره به عقب‌ماندگی از برنامه در تزریق گاز به میادین نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب عنوان کرد: 75 درصد از نفت تولیدی ایران از مناطق نفت‌خیز جنوب تولید می‌شود، 85 درصد از تولید نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب وابسته به تولید از 10 میدان بزرگ است، از این 10 میدان نفتی نیز، تولید نفت از 7 میدان وابسته به سیستم تزریق گاز است.

وی افزود: سناریوی تزریق گاز با توجه به نوع مخازن و ساختار سنگ و سیال و مکانیزم‌های آن به افزایش تولید و نگهداشت نفت کمک می‌کند. متاسفانه ناترازی گاز ایران موجب شده است که تزریق گاز به میادین نفتی به میزان موردنیاز نباشد و تولید نفت کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است.

* عقب‌ماندگی بیش از 90 درصدی در تزریق گاز به میادین نفتی ایران

مهرجو اظهار داشت: در سال گذشته به میزان 10 درصد از نیاز مخازن نفتی هم تزریق گاز نداشته‌ایم. این موضوع نشان می‌دهد که همین الان نیز تولید نفت ایران صیانتی نیست و اگر به میزان موردنیاز به این 7 میدان بزرگ مناطق نفت‌خیز جنوب تزریق گاز نداشته باشیم، در سال‌های آینده افت تولید قابل توجهی را از این میادین قدیمی شاهد خواهیم بود.

کارشناس ارشد انرژی گفت: افت فشار در میادین نفتی فعلی ایران رخ داده و طبیعی است که هم‌اکنون نمی‌توان همانند دهه 50 به راحتی نفت زیادی را از مخازن نفتی ایران تولید کرد. البته این موضوع بدان معنا نیست که نمی‌توانیم افزایش تولید نفت داشته باشیم بلکه می‌توان با یکسری تمهیدات برخی مخازن خاص را کاندیدای توسعه کرد به گونه‌ای که رقم تولید از سایر مخازن را به خطر نندازند و منجر به افزایش ظرفیت تولید شوند.

وی ادامه داد: در میادین غرب کارون به میزان 450 هزار بشکه ظرفیت افزایش تولید نفت ایران وجود دارد، این رقم در میادین نفت مرکزی حدود 150 هزار بشکه و در میادین نفت‌خیز جنوب حداکثر 100 هزار بشکه در روز است، زیرا میادین بزرگ ما در نفت‌خیز جنوب بسیار پیر و فرسوده شده‌اند.

* مقایسه ایران و عربستان در ازدیاد برداشت از میادین نفتی

مهرجو تاکید کرد: عربستان سعودی از یک میدان خود به نام غوار فقط 4.5 میلیون بشکه در روز تولید می‌کند. این میدان بزرگ هم تحت تزریق گاز و هم آب است. عربستانی‌ها روزانه 5.5 میلیون بشکه آب را از خلیج فارس منتقل، تصفیه و به میدان غوار تزریق می‌کند. این موضوع اصلا با توان ایران قابل مقایسه نیست زیرا مثلا ما در میادین دریایی ایران هم نمی‌توانیم روزانه 400 هزار بشکه تزریق آب کنیم.

کارشناس ارشد انرژی گفت: ما اگر می‌خواهیم با ارقام بالای تولید نفت برسیم، ابتدا باید ملزومات آن را ایجاد کنیم، یعنی مثلا در ابتدا باید تزریق گاز به میادین نفتی بزرگ ایران طبق برنامه پیش برود نه اینکه بیش از 90 درصد عقب‌ماندگی داشته باشد.



منبع : فارس 
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب: 35515
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *