۰

چین رهبر بازار جهانی انرژی پاک می‌شود

میز نفت - بر اساس گزارش مؤسسه بین‌المللی دیلویت، پیش بینی می شود که ارزش بازار هیدروژن پاک چین تا سال ۲۰۵۰ به ۲۶۵ میلیارد دلار در سال برسد.
هیدروژن | میز نفت
هیدروژن | میز نفت
به گزارش میز نفت ، مؤسسه بین‌المللی دیلویت روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد که اتکای شدید چین به واردات هیدروژن پاک تا زمانی که این کشور در نهایت بین سال‌های 2050 تا 2060 تقریباً به خودکفایی دست یابد، ادامه خواهد یافت.

انتظار می رود چین بزرگترین واردکننده هیدروژن پاک در جهان شود. پکن قصد دارد تا سال 2060 به هدف انتشار کربن صفر دست یابد. این کشور تا سال 2030 به 13 میلیون تن هیدروژن در سال برای کربن زدایی اقتصاد خود نیاز دارد.

بر اساس این گزارش، پیش بینی می شود که ارزش بازار هیدروژن پاک چین تا سال 2050 به 265 میلیارد دلار در سال برسد.

ویل سایمونز، مدیر بخش اقلیم و پایداری آسیا و اقیانوسیه در مؤسسه دیلویت گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد که منطقه آسیا و اقیانوسیه تقریباً 55 درصد از بازار (انرژی پاک) را در سال 2030 به خود اختصاص خواهد داد، که ناشی از تقاضای سرسام‌آور در چین، هند، اندونزی، ژاپن و کره است.

به گفته وی، تقاضا در اروپا به 10 میلیون تن و پس از آن 7.5 میلیون تن انرژی پاک مورد نیاز ژاپن و کره جنوبی خواهد بود.

لی گوهوی، معاون شرکت مهندسی خط لوله نفت چین (CPPEC) هفته گذشته فاش کرد که چین پیش بینی می‌کند تا سال 2060 کل تقاضای هیدروژن آن به 100 میلیون تن در سال افزایش یابد.

وی می‌گوید تمام هیدروژن تولید شده در چین تا سال 2050 از طریق یک شبکه خط لوله 6000 کیلومتری منتقل می‌شود که استان‌ها و شهرهای شمالی از جمله نینگشیا، مغولستان داخلی، هبی، پکن، تیانجین و هیلونگ‌جیانگ را به هم متصل می‌کند.

در ماه مارس، غول انرژی چین یعنی شرکت پتروچاینا PetroChina ساخت اولین خط لوله این کشور را برای انتقال هیدروژن سبز تولید شده در میدان نفتی که در استان گانسو در شمال غربی چین فعالیت می کند، آغاز کرد.

طبق گزارش‌ها، این پروژه در اوایل سال آینده میلادی می‌تواند سالانه 7000 تن هیدروژن سبز تولید کند و 278 کیلووات ساعت برق تولید کند.

به گفته این مؤسسه، جهان تا پایان دهه جاری میلادی به تولید حدود 170 میلیون تن هیدروژن پاک در سال و تا سال 2050 نزدیک به 600 میلیون تن در سال نیاز دارد تا به هدف کربن صفر خالص و مقابله با تغییرات آب و هوایی برسد.

هیدروژن پاک هم از انرژی های تجدیدپذیر و هم از سوخت های فسیلی از طریق استفاده از فناوری جذب و ذخیره کربن (CCS) تولید می شود که می تواند با کاهش انتشار دی اکسید کربن (CO2) با تغییرات آب و هوایی مقابله کند.




منبع : تسنیم
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب: 35521
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *