۰

نفت در برابر سلاح !

میز نفت - بر اساس تحریم‌های سازمان ملل، کره شمالی فقط اجازه واردات سالانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت را دارد، ولی به نظر می‌رسد این کشور واردات نفت از روسیه را پس از دو سال وقفه آغاز کرده است؛ اتفاقی که به گفته ایالات متحده منجر به صادرات تسلیحات و مهمات به روسیه می‌شود. شوروی سابق و کره شمالی پیش‌تر با یکدیگر اتحاد داشتند و حالا با از سرگیری این جریان به نظر می‌رسد شرکای سابق دوباره متحد شده‌اند.
روسیه و کره شمالی | میز نفت
روسیه و کره شمالی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، روسیه برای اولین‌بار از سال ۲۰۲۰ ارسال نفت به کره شمالی را از سر گرفته است. این اتفاق همکاری بین دو‌ کشور را عمیق‌تر می‌کند و به ادعای ایالات متحده، شامل ارسال تسلیحات توسط پیونگ یانگ به کرملین برای استفاده در جنگ اوکراین می‌شود.

در این رابطه بلومبرگ می‌گوید در گزارشی که این هفته توسط کمیته تحریم‌های سازمان ملل منتشر شده، اعلام شد که روسیه از دسامبر ۲۰۲۲ ارسال فرآورده‌های نفتی به کره شمالی را از سر گرفته و این روند پیش از آن یعنی تا سال ۲۰۲۰ نیز انجام شده بود.

بررسی داده‌ها نشان می‌دهد که این محموله‌ها از اکتبر ۲۰۲۰ متوقف شده بودند، اما ارسال مجدد محموله‌ها دوباره شروع شده است.

آغاز دوباره صادرات محموله‌های نفتی روسیه به کره شمالی در حالی انجام می‌شود که همکاری میان شرکای دیرینه در ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است که می‌تواند به اقتصاد محاصره‌شده کره شمالی در تحریم کمک کند و در سوی مقابل، تسلیحاتی را به ولادیمیر پوتین - رئیس‌جمهور روسیه - برساند تا در حملات علیه اوکراین استفاده کند.

پیوند دو کشور از فوریه سال ۲۰۲۰ یعنی زمانی که «کیم جونگ اون» مرزهای خود را در برابر تهدید نوظهور کرونا بست، قطع شده بود ولی بر اساس تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده در سایت ۳۸ شمالی، به نظر می‌رسد روسیه و کره شمالی از اواخر سال گذشته تجارت خود را ازطریق تنها راه آهن میان دو کشور از سر گرفته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره رسمی به این مساله، گفت که ما نگران برنامه‌ریزی کره شمالی برای تحویل تجهیزات نظامی بیشتر به روسیه هستیم. ایالات متحده در ماه‌های اخیر، کره شمالی را - که از حمله روسیه به اوکراین حمایت می‌کند - به ارسال اسلحه و مهمات از جمله گلوله‌ها و موشک‌ها برای کمک به پوتین در جنگ اوکراین متهم کرده است. پیونگ یانگ تاکنون این ادعاها را به عنوان شایعه‌ای بی‌اساس توصیف و آنها را رد کرده است.

کیم تسلیحات زیادی دارد، بویژه برای توپخانه دوران شوروی که در خط مقدم جنگ اوکراین احیا شده است. کره شمالی دارای انبارهای مهمات است که به عنوان نیرویی عمل می‌کند که سال‌ها سئول را در معرض تهدید و ویرانی قرار داده است.

در حالی که بایدن می‌گوید این تسلیحات به تغییر میدان جنگ در اوکراین کمک نخواهد کرد، ولی جریانی از درآمد را برای کره شمالی فراهم می‌کند؛ آن هم برای کشوری که به علت تحریم‌ها از جریان تجارت جهانی کنار گذاشته شده است.

بر اساس گزارش آژانس خبرگزاری رسمی کره، کیم در این هفته پیامی را برای پوتین ارسال کرد و گفت که از مردم روسیه حمایت می‌کند و اعلام کرد مشتاق شراکت استراتژیک عمیق‌تر میان روسیه و کره شمالی است و دست رئیس‌جمهور روسیه را محکم می‌فشارد‌.

هرگونه فروش تسلیحات نشان‌دهنده تغییر نقش همسایگان خواهد بود، زیرا کره شمالی به تسلیحات متحد سابق خود یعنی شوروی متکی بوده است. بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل که روسیه نیز به تصویب آن کمک کرده است، پیونگ یانگ برای بیش از ۱۵ سال از فروش تسلیحات منع شده است. البته بر اساس ادعای آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، کره شمالی همچنان به کشورهایی مانند ایران، سوریه و اوگاندا تسلیحات می‌فروشد.

کره شمالی تحت تأثیر تحریم‌های سازمان ملل، اجازه واردات سالانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت را دارد ولی این کشور راه دور زدن این تحریم‌ها را پیدا کرده و از روش‌هایی مانند انتقال کشتی به کشتی در دریاهای آزاد استفاده می‌کند.



منبع : اکو ایران 
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب: 35539
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *