۰

دعوای ذخیره‌سازی در نفت

باوجود مسئولیت مستقیم شرکت ملی گاز در موضوع ذخیره‌سازی گاز، اما پروژه‌های ذخیره‌سازی به شرکت ملی نفت واگذار شد؛ موضوعی که طی چند ماه گذشته تبدیل به یک چالش بزرگ میان شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز شده بود. به نظر می‌رسد اوجی تصمیم آخر را گرفت و همه‌چیز را بر عهده شرکت ملی نفت گذاشته است.
به گزارش میز نفت، اختلاف مصرف گاز طبیعی در فصل گرم و سرد سال به‌صورت میانگین ماهانه، به بیش از ۲۲۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و در صورت ادامه روند کنونی، کشور با چالش جدی‌تری در تأمین گاز به‌ویژه در فصل سرد سال روبه‌رو خواهد شد.

حل مسئله ناترازی از دریچه عرضه و تقاضا و مدیریت مصرف خواهد بود، یکی از مهم‌ترین راهکارهای حل مسئله ناترازی فصلی گاز از سمت عرضه، استفاده از ذخیره‌سازی گاز طبیعی است که افزون بر حل مسئله ناترازی فصلی، به پایداری و امنیت تأمین گاز و مدیریت شبکه انتقال کمک می‌کند. به‌صورت میانگین ظرفیت ذخیره‌سازی گاز طبیعی در دنیا ۱۱ درصد از کل مصرف گاز است.

این نسبت در کشورهای اروپایی به‌طور میانگین ۲۳ درصد و در ایران تنها ۱.۴ درصد است. ظرفیت ذخیره‌سازی کشور هم‌اکنون حدود ۳.۴ میلیارد مترمکعب است و ظرفیت استفاده مخازن هیدروکربوری برای ذخیره‌سازی گاز طبیعی تا ظرفیت بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب در روز وجود دارد. با این توضیحات ضروری است وزارت نفت برای حل بخشی از مشکل ناترازی، نسبت به دستیابی به سهم حداقل ۱۰ درصد مصرف گاز از محل ذخیره‌سازی در طول برنامه هفتم توسعه اقدام کند.

دعوای ذخیره‌سازی در نفت - میز نفت
شنبه ۳ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۱۹
کد مطلب: 35579
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *