۰

بمب ساعتی قیمت نفت در دست ایران

شرکت نامورا هشدار داد، اگر مذاکرات تسلیحات هسته ای بین ایران و قدرت های بزرگ شکست بخورد، بازارها باید مراقب خطر سیاسی قابل ملاحظه افزایش قیمت نفت برنت باشند.
بمب ساعتی قیمت نفت در دست ایران
به گزارش «ميزنفت» به نقل از سی ان بی سی، آلستایر نیوتون، تحلیلگر ارشد سیاسی شرکت نامورا روز پنج شنبه گفت:‌اگر ایران میز مذاکرات محدود کردن تکنولوژی ساخت تسلیحات هسته ای این کشور را ترک کند، بازارها می تواند به آسانی به دلیل بی ثباتی منطقه ای شوکه شود که این مسئله تأثیر بسیار زیادی بر قیمت نفت برنت که از ماه ژوئن در حال پایین آمدن است،‌ خواهد داشت. نیوتون هشدار داد، ایران می تواند از نظر سیاسی بار دیگر تا قبل از پایان سال در تعیین قیمت نفت تاثیرگذار باشد.

در ادامه این مقاله آمده است: نفت برنت برای سفارش در ماه دسامبر به زیر هشتاد و شش دلار در هر بشکه یعنی به هشتاد و پنج دلار و چهل و یک سنت در روز جمعه رسید، در حالی که قیمت دلار تقویت شد و بر دیگر شاخص ها تاثیر گذاشت. به این ترتیب قیمت نفت از اکتبر تاکنون حدود ۹ درصد کاهش یافته است که بیشترین کاهش قیمت ماهانه از ماه می ۲۰۱۲ و بیشترین افت قیمت سه ماهه از ماه ژوئن بوده است.

ضرب الاجل برای اتمام مذاکرات بین تهران و گروه موسوم به پنج به علاوه یک، متشکل از پنج عضو دایم شورای امنیت یعنی چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آمریکا به علاوه آلمان در ۲۴ نوامبربه پایان می رسد. در این رویداد، اکر تا ۲۴ نوامبر، هیچ توافقی به دست نیاید، من فکر می کنم که کنگره آمریکا به هر حال، تحریم های جدیدی بر ایران تحمیل می کند. وی در ادامه افزود: هشدارهایی مطرح شده بود که احتمال توافق زیر پنجاه درصد است.

در ادامه این مقاله آمده است: هشت دور گفتگو در این ماه برگزار شده است، ولی اصلی ترین مسئله، بحث غنی سازی اورانیوم است. بازرسی های سازمان ملل و تحریم های اعمال شده بر این کشور حل نشده باقی مانده اند. هر چند، مذاکرات می تواند تمدید شود، اما هیچ قطعیتی در این مورد وجود ندارد. نیوتون در ادامه گفت:‌اگر به هر دلیلی مذاکرات شکست بخورد، مشارکت کنندگان در بازار احتمالا برای خرید دوره زمانی ژانویه تا آوریل بر این متمرکز می شوند که ممکن است در خلیج فارس، یک عملیات نظامی اتفاق بیفتد.

نیوتون در ادامه نوشت‌«آنها وضع ماه مارس ۲۰۱۲ را یادآور خواهند کرد که به دلیل احتمال حمله اسرائیل به برنامه هسته ای ایران، نفت خام برنت به ۱۲۸ دلار در هر بشکه برسد. بعد از این سقوط من انتظار دارم که بازارها به شدت مراقب تاثیرات خطر سیاسی مذاکرات بر قیمت نفت برنت باشند.»
اگر ایران کار در راکتور آب سنگین اراک را از سربگیرد، حتی اگر شش تا ۹ ماه تکمیل آن طول بکشد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ممکن است تصمیم بدی اتخاذ کند و قبل از اینکه ایران میله های سوختی را در این مرکز نصب کند و وارد دوره طولانی مدت تولید پلوتونیوم در سطح تسلیحاتی شود، تاسیسات هسته ای این کشور را بمباران کند.

وی افزود: با توجه به گزارش ها من فکر می کنم، احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران بسیار بالا خواهد بود. هر چند من فکر می کنم ایرانی ها این موضوع را دریافته اند و آنها احتمالا از انجام هر اقدامی که خطر حمله نظامی اسرائیل را به همراه داشته باشد، خودداری می کنند
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب: 3562
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *