۰

روسیه صادرات نفت خود را بیشتر کاهش داد

میز نفت - دیپلمات نفتی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اعلام کرد که روسیه صادرات نفت خود را در ماه اوت، به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.
الکساندر نواک | میز نفت
الکساندر نواک | میز نفت
به گزارش میز نفت ، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد: در راستای تلاش‌ها برای تضمین متوازن ماندن بازار نفت، روسیه به‌ صورت داوطلبانه، عرضه نفت خود را در ماه اوت، به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد و به همان میزان، صادرات خود به بازارهای جهانی را کاهش می‌دهد.

این خبر از سوی روسیه، دقایقی پس از انتشار بیانیه عربستان اعلام شد. عربستان سعودی اعلام کرد کاهش داوطلبانه تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز را در اوت هم ادامه خواهد داد و ممکن است پس از ماه آینده هم تمدید شود.

این کاهش، معادل ۱.۵ درصد از عرضه جهانی بوده و مجموع کاهش تولید اوپک پلاس را به ۵.۱۶ میلیون بشکه در روز می‌رساند. اوپک پلاس در حال حاضر، میزان عرضه نفت را ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز معادل ۳.۶ درصد از عرضه جهانی محدود کرده است.

بهای معاملات نفت برنت در پی اعلام این خبر و بیانیه عربستان سعودی که اعلام کرد کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز را در اوت هم ادامه خواهد داد، حداکثر ۱.۶ درصد صعود کرد و به ۷۶ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه رسید.

سخنگوی نواک از گفتن این که آیا تولید نفت روسیه به میزان مشابه صادرات، کاهش پیدا خواهد کرد یا خیر، خودداری کرد.

صادرات روسیه با وجود تحریم‌های غربی، قوی مانده است. این کشور پیش از این متعهد شده بود که تولید خود را از مارس تا پایان سال، به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز  کاهش داده و به ۹.۵ میلیون بشکه در روز برساند.

روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی است. ریاض و مسکو هر دو تلاش کرده‌اند قیمت نفت را بالا نگه دارند. قیمت نفت برنت تحت تاثیر نگرانی نسبت به رکود اقتصادی و عرضه فراوان از سوی تولیدکنندگان بزرگ، از ۱۱۳ دلار در هر بشکه در سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

ایگور سچین، رئیس غول انرژی روس‌نفت روسیه ماه گذشته گفته بود که روسیه در حال از دست دادن سهم بازارش به سایر کشورهای اوپک پلاس است زیرا سهم کمتری از تولید نفت خود را صادر می‌کند. سچین اظهار کرده بود: برخی از کشورهای اوپک پلاس ۹۰ درصد از تولید خود را صادر می‌کنند، در حالی که روسیه تنها نیمی از تولید خود را به بازار جهانی عرضه می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت دارایی روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که میانگین قیمت گرید نفتی اورال در ژوئن به ۵۵ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه  رسید که نسبت به ۸۷ دلار و ۲۵ سنت در سال گذشته، کاهش یافته و پایین‌تر از سقف قیمت گروه هفت است. میانگین قیمت هر بشکه نفت اورال در شش ماه اول سال میلادی جاری، ۵۲ دلار و ۱۷ سنت در هر بشکه بوده که در مقایسه با ۸۴ دلار و ۹ سنت در مدت مشابه سال گذشته، پایین‌تر است.



منبع : ایسنا 
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۵۴
کد مطلب: 35644
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *