۰

عراق بدهی ایران را با نفت خام پرداخت می‌کند

میز نفت - نخست وزیر عراق گفت: کشورش برای پایان دادن به مسئله تاخیر بدهی به ایران، نفت خام خود را در ازای گاز ایران مبادله می‌کند.
ایران و عراق | میز نفت
ایران و عراق | میز نفت
به گزارش میز نفت ، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق گفت کشورش برای پایان دادن به مسئله تاخیر بدهی به ایران، نفت خام خود را در ازای گاز ایران مبادله می‌کند.

سودانی گفت: ایران از اول ماه ژوئیه بیش از 50 درصد از صادرات گاز خود به عراق را کاهش داده، چون عراق نتوانسته موافقت آمریکا را برای پرداخت بدهی ایران بگیرد. اما تهران حالا توافق کرده صادرات گاز را در ازای نفت خام عراق از سر بگیرد.

سودانی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: قرارداد با ایران طی مذاکراتی با یک هیئت ایرانی که از روز شنبه در بغداد به سر می‌برند بسته شده است.

برق و گاز وارداتی از ایران بین یک سوم تا 40 درصد از عرضه برق عراق را تامین می‌کند. نیاز عراق به برق مخصوصا در ماه‌های گرم تابستان زمانی که دمای هوا به بیش از 50 درجه سانتیگراد می‌رسد افزایش پیدا می‌کند.

عراق مدت‌هاست برای پرداخت بدهی خود در ازای واردات از ایران با مشکل مواجه است. این کشور حدود 11 میلیارد یورو (12.1 میلیارد دلار) به ایران بدهکار است و به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند این مبلغ را پرداخت کند. ایران تنها اجازه دارد برای خرید کالاهای تحریم نشده‌ای مثل مواد غذایی و دارو به منابع مالی خود دسترسی داشته باشد.

مشاور نخست وزیر عراق در امور خارجه تاکید کرد: حتی این فرایندها هم بسیار پیچیده هستند و باعث تاخیر ناخواسته در پرداخت بدهی ایران شده‌اند.

اما سودانی گفت: با تجارت نفت خام عراق در ازای گاز ایران، عراق می‌تواند جلوی خاموشی‌های مکرر در گرمای تابستان را بگیرد و در همین زمان پروژه‌های استخراج و توسعه منابع گازی خود را برای کمک به استقلال کشور تکمیل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق بدون اینکه مشخص کند آیا این قرارداد نقض تحریم‌های آمریکا هست یا نه گفت:«هیچ تغییری در سیاست آمریکا در قبال عراق یا ایران صورت نگرفته است و دولت بایدن همچنان تحریم‌ها علیه ایران را پابرجا نگه می‌دارد».
آمریکا عراق را به عنوان دومین تولید کننده بزرگ اوپک برای کاهش وابستگی به گاز ایران تحت فشار قرار داده است.

عراق در شرایطی سالانه 4 میلیارد دلار گاز و برق از ایران وارد می‌کند که حجم بالایی از گاز طبیعی خود را به عنوان محصول جانبی تولید هیدروکربن‌ها می‌سوزاند.

عراق اقداماتی برای تغییر این روند انجام داده است. این کشور در روز دوشنبه قراردادی با شرکت توتال فرانسه برای جمع آوری گاز میدان بصره جنوبی منعقد کرد.



منبع : تسنیم
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب: 35694
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *