۰
۱

سکوت وزارت نفت درباره 2 ابهام

میز نفت - دو ابهام در برخی صنایع وجود دارد که بورس را تحت تاثیر خود قرار داده است، یکی بحث ابطال سود یک پالایشگاه بورسی و دیگری بحث نحوه تعیین نرخ خوراک صنایع که لازم است وزارت نفت به عنوان متولی اصلی این حوزه در خصوص این موارد شفاف‌سازی کند.
بورس | میز نفت
بورس | میز نفت
به گزارش میز نفت ، اخیرا و با توجه به حاشیه‌های به وجود آمده در بورس که پیرامون شرکت‌های پتروشیمی جریان دارد، دو ابهام جدی به وجود آمده که وزارت نفت تاکنون در خصوص این موارد پاسخی ارائه نکرده است.

یکی از این دو مورد مربوط به پالایشگاه نفت اصفهان است. در تاریخ 14 تیر ماه، این شرکت طی گزارشی در سامانه کدال اعلام کرد که به دلیل کارمزد صادرات، سود این شرکت به ازای هر سهم 17 تومان افزایش یافته است. با این وجود و پس از حدود یک هفته این شرکت در یک اطلاعیه جدید اعلام کرد که بستانکاری این شرکت از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی لغو شده است و نه تنها شرکت سودی شناسایی نکرده، بلکه در اطلاعیه جدید این شرکت به ازای هر سهم 22 تومان زیان شناسایی کرده است.

اینکه چطور چنین اتفاقی رخ داده و به طور ناگهانی یک شرکت بورسی از سوددهی به زیان‌دهی می‌رسد خود جای ابهام دارد. باید توجه داشت تصمیماتی که در نهایت منجر به این تغییرات می‌شود به طور مستقیم بر بازار و قیمت سهام شرکت‌ها اثر گذار است، در نتیجه باید در خصوص اتفاق رخ داده و زیان سهام‌داران شفاف‌سازی شود.

ابهام در نرخ جدید خوراک پتروشیمی‌ها/ تعیین فرمول جدید قیمت و یا تعیین نرخ ثابت؛ کدام مسیر در هیئت وزیران به تصویب رسید؟

بحث دیگر در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها است. ابهامی که در این زمینه وجود دارد بحث مدل تعیین قیمت هر متر مکعب گاز  خوراک و سوخت واحدهای پتروشیمی، فولادی سیمانی و.... است.

براساس مدل قبلی وزارت نفت برای محاسبه نرخ خوراک هر متر مکعب گاز حداکثر 4200 تومان قیمت داشت. با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مدل جدید این نرخ به 7 هزار تومان رسیده است.

با این وجود مشخص نیست که این نرخ چگونه تغییر پیدا کرده است که در نهایت این رقم به  عنوان نرخ خوراک تعیین شده است. در حقیقت باید در بحث نرخ 7 هزار تومانی جدید که به پیشنهاد وزارت نفت و سایر دستگاه‌های اقتصادی به تصویب هیئت دولت رسیده است، شفاف‌سازی شود چرا که مشخص نیست این نرخ براساس یک فرمول جدید در نظر گرفته شده یا اینکه یک نرخ ثابت است.



منبع : تسنیم
شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب: 35699
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


احسان
Iran, Islamic Republic of
تعیین نرخ واقعی خوراک پتروشیمی‌ها بود کشور است اما سلسله‌مراتبی که در پتروشیمی وجود دارد سعی در حیف و میل نمودن این ماده غیر جایگزین دارد اگر نرخ را متخصصین فروش بخواهند واقعی محاسبه کنند باید به کشوهایی که این خوراکهای خود را از فرسنگ‌ها هزینه باربری و نقل ون
انتقال آنرا میدهند و به ,،fob برای هر مترمکعب آن قیمت را محاسبه میکنند اما مدیریت پتروشیمی که فقط بفمر کلنگ زنی تاسیسات است باید محاسبات بودجه کشور را دقیق در نظر بگیرد و‌گرنه شریک قافله میگردد