۰
پلاتس گزارش داد:

اشتیاق کره‌ای‌ها برای نفت ایران

میز نفت - پالایشگران کره جنوبی از آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در این کشور ابراز خوشحالی کرده‌اند. آنها به شدت مشتاق از سرگیری روابط تجاری نفتی با ایران هستند. اما در شرایط تحریمی چشم‌انداز روابط اقتصادی دو کشور چگونه است؟
نفتکش | میز نفت
نفتکش | میز نفت
به گزارش میز نفت، پلاتس در گزارشی با اشاره به آزادسازی منابع ایران در کره‌جنوبی، تاکید می‌کند که شانس کمی وجود دارد که این توافق به از سرگیری خرید نفت ایران توسط کره‌جنوبی منجر شود. اما نکته جالب این گزارش ابراز تمایل شدید پالایشگران کره‌ای به نفت ایران و از سرگیری روابط تجاری دو کشور است.

به گفته مقامات دولتی و همچنین منابع بانکی و صنایع پالایشی در سئول و تهران آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران از سوی کره‌جنوبی، بعید است در حال حاضر منجر به از سرگیری تجارت نفت ایران شود.

روزنامه کره‌ای اکونومیک دیلی هفته گذشته گزارش داد که سئول و واشنگتن در حال رایزنی برای آزادسازی 7 میلیارد دلار سرمایه ایران در بانک Woori و بانک صنعتی کره هستند با این شرط که تهران گروگان‌های آمریکایی در ایران را آزاد و توسعه هسته‌ای خود را محدود کند.

ایران سال‌ها است که در بحبوحه چالش‌های اقتصادی خود از کره‌جنوبی می‌خواهد که قفل دارایی‌های مسدود شده در حساب‌های بانکی این کشور را باز کند. روابط سئول و تهران پس از توقیف یک نفتکش با پرچم کره‌جنوبی توسط ایران در تنگه هرمز در سال 2021 تیره شد. پس از آن که یون سوک یول، رئیس جمهور کره‌جنوبی، در جریان سفر خود به ابوظبی در ژانویه، ایران را «دشمن اصلی» امارات توصیف کرد، روابط دو کشور متشنج باقی ماند.



فعالان صنعت پالایش محلی و تجارت نفت از تلاش‌های سئول برای حل مشکل دارایی‌های منجمد ابراز خرسندی کرده‌اند زیرا ایران زمانی تامین‌کننده نفت خام بسیار ارزشمند و شریک تجاری چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا بوده است.

با این حال، مسائل ژئوپلیتیکی معمولاً بسیار پرنوسان است و تحلیلگران انجمن نفت کره مستقر در سئول و همچنین بازرگانان بزرگ این کشور، بر این باورند که تجارت آزادانه نفت با ایران نیازمند تغییر شدید در مواضع دیپلماتیک واشنگتن-تهران است.

یکی از مدیران یک پالایشگاه بزرگ کره‌جنوبی که به دلیل ماهیت حساس موضوع از معرفی خود خودداری کرده، گفته است: ما می‌خواهیم همین الان وارد عمل شویم و نفت خام و میعانات گازی ایران را بخریم، اما این چیزی است که شرکت‌های خصوصی نمی‌توانند آن را حل کنند و بعید است به این زودی‌ها تحریم‌ها برداشته شود.

یکی از تاجران میعانات گازی در یکی از تولیدکنندگان پتروشیمی کره‌جنوبی نیز می‌گوید: «حتی اگر وجوه مسدود شده ایران آزاد شود، هنوز راه درازی برای ازسرگیری واردات نفت خام ایران وجود دارد».

ایران تامین‌کننده مهم نفت خام

به گفته منابع صنعت پالایش و تحلیلگران، اگرچه پالایشگاه‌های کره‌جنوبی خرید نفت خام ایران را برای چندین سال به دلیل ادامه تحریم‌های آمریکا علیه تهران متوقف کرده‌اند، اما دو کشور روابط اقتصادی و فرهنگی قوی دارند.

قبل از تحریم‌ها علیه تهران، کره‌جنوبی یکی از سه مشتری بزرگ نفت خام ایران در جهان و بزرگترین واردکننده میعانات گازی ایران یا نفت خام فوق سبک در آسیا بود.

یک تاجر میعانات گازی گفته است: در چنین مواقعی که تورم همچنان بالاست، عرضه [اوپک+] کم است و قیمت نفت در حال افزایش است... شما آرزوی جریان آزاد و خرید بشکه‌های ایران را دارید.

داده‌های شرکت ملی نفت کره نشان می‌دهد که در سال 2017، کره‌جنوبی 148 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی از ایران دریافت کرد که این تولیدکننده خلیج فارس را به سومین تامین‌کننده بزرگ خوراک پالایشگاه‌های خود در این سال تبدیل کرد.

پالایشگاه‌های بزرگ کره‌جنوبی از جمله SK Innovation و همچنین تولیدکنندگان پتروشیمی مانند Hanwha TotalEnergies قبلاً خریداران مشتاق میعانات گازی پارس جنوبی ایران بودند.

پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی کره‌جنوبی نشان دادند که علاقه زیادی به نفت ایران، به ویژه میعانات گازی پارس جنوبی دارند، زیرا نفت خام فوق سبک ایران معمولاً با تخفیف حداقل 2 دلار در هر بشکه نسبت به میعانات قطر در بازار معامله می‌شود. پلاتس میانگین اختلاف قیمت بین میعانات پارس جنوبی و قطر را منفی 3.74 دلار در هر بشکه طی سال‌های 2018-2022 اعلام کرده است.

منبع: فردای اقتصاد
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب: 35870
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *