۰

آمریکا همچنان دنبال کاهش فروش نفت ایران

میز نفت -پل پیلار با بیان اینکه تخلیه محموله نفت ایران در تگزاس آخرین گام از زنجیره رهگیری و توقیف نفت‌کش‌های ایران توسط آمریکا بود، گفت: سیاست ایالات متحده همچنان تلاش برای اعمال تحریم‌های خود علیه ایران به شیوه‌هایی است که فروش نفت ایران را کاهش دهد.
پل پیلار | میز نفت
پل پیلار | میز نفت
به گزارش میز نفت ، پس از توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان دو طرف و آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران تصور می‌شد که دولت آمریکا خواهان کاهش تنش و حل مسائل باقی مانده فی ما بین با ایران است؛ اما خبر تخلیه تفت‌کش ایرانی در تگزاس به یکباره فضا را تغییر و مجددا احتمال افزایش تنش بین دو کشور را افزایش داد. سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن محکوم کردن این اقدام ایالات متحده گفت: «دولت آمریکا باید بداند تعدی و تعرض به منافع ملت ایران بی پاسخ نخواهد ماند و این رویکرد غیرسازنده با پیام‌های ارسال مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگوی مستقیم سازوگار نیست و اقدام کاملا غیرسازنده و حرکت در مسیر خلاف تفاهمی است که در چارچوب مبادله زندانیان صورت گرفته است». پل پیلار -استاد دانشگاه «جرج تاون» و از کارشناسان ارشد اندیشکده بروکینگز- در گفتگو با ایسکانیوز به بررسی دلایل اقدام آمریکا و پیامدهای آن پرداخت.   

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- در شرایطی که پس از تبادل زندانیان انتظار می‌رفت رویکرد سازنده‌تری از سوی مقامات آمریکا برای حل اختلافات فی ما بین با ایران اتخاذ شود، تخلیه نفت‌کش ایرانی در تگزاس به چه معناست؟

تخلیه نفت‌ آخرین مرحله از زنجیره اقداماتی بوده که با رهگیری یک نفت‌کش در دریا آغاز شد. این بدان معناست که سیاست ایالات متحده همچنان تلاش برای اعمال تحریم‌های خود علیه ایران به شیوه‌هایی است که فروش نفت ایران را کاهش دهد. این روند مدتی پیش آغاز شد.

- فکر می‌کنید ایران به اقدام آمریکا واکنش نشان خواهد داد و اینکه پس از یک دوره کوتاه آرامش احتمال افزایش تنش بین دو کشور وجود دارد؟

ایران پیش از این نیز به روش خاص خود از طریق رهگیری کشتی‌های آمریکا در دریا و با ایجاد اختلال در کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز از جمله نفتکش‌های [آمریکایی] حامل نفت از کویت، تلافی کرده است. در هفته‌های آتی مجموعه‌ای از اقداماتی رخ خواهد داد که از یک طرف تمایل به کاهش تنش‌ها را نشان می‌دهد –مانند اجرای کامل توافق تبادل زندانیان- و از طرف دیگر افزایش تنش را در پی خواهد داشت؛ مانند اعمال تحریم‌های نفتی.

- آیا می‌توان گفت که اقدام این اقدام آمریکا به نوعی در واکنش به عضویت ایران در بریکس انجام شده است؟

خیر. مجددا باید تاکید کنم که تخلیه نفت در ادامه اقدامی بود که قبل از نشست اخیر بریکس آغاز شد. با این حال، دولت ایالات متحده به طور کلی پذیرش ایران در گروه بریکس را دوست ندارد، زیرا با تلاش‌ها برای انزوا و تحریم ایران مقابله می‌کند.

- از نظر جنابعالی دولت بایدن واقعا چه سیاستی را در قبال خلیج فارس دنبال می‌کند؟

دولت بایدن بیش از چیزی می‌خواهد از هرگونه شعله‌ور شدن منطقه که توجه آن را از مسائل دیگر دور می‌کند و خطر افزایش دخالت نظامی ایالات متحده در منطقه را به دنبال دارد، جلوگیری کند. تفاهم بر سر تبادل زندانیان به این مسئله کمک کرد و علیرغم اینکه هیچ پیشرفتی را در موضوعاتی مانند وضعیت برنامه هسته ای ایران نشان نداد، اما توانست تنش‌ها را کاهش دهد.

 
سه شنبه ۷ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب: 35935
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *