۰

اعتیاد دولت نهم به نفت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به کیفی نوشتن برنامه پنجم توسعه از سوی دولت قبل برای فرار از پاسخگویی در برابر مجلس گفت: کیفی نویسی برنامه ها و پرهیز از ارائه بودجه عملیاتی کار برنامه نویسی در ایران را بی معنا کرده است.
اعتیاد دولت نهم به نفت
به گزارش «ميزنفت»، سایت نماینده به گفت و گو با موسی الرضا ثروتی در باره برنامه های توسعه ای نشسته است که بخشی از این گفت و گو در ادامه می آید:

* دولت نهم اعتقاد داشت که برنامه چهارم، یک برنامه لیبرالیسمی است و لذا آن را اجرا نکردند. قرار بود ۸۳ میلیارد دلار در کل برنامه چهارم از نفت به بودجه انتقال یابد در حالی که ۲۵۳ میلیارد دلار به بودجه انتقال یافت. این امر نشان از عدم اجرای برنامه عملیاتی است در حالی که برنامه پنجم از سوی دولت دهم با یک سال تاخیر به مجلس داده شد. الان که سال چهارم، برنامه پنجم است ایراد دیگر این است ۴۰ یا ۵۰ درصد احکام برنامه مطابق اصول اجرائی نوشته نشد.

* برنامه چهارم را به دلیل لیبرالی بودن اجرا نکردند. از آن سو برنامه‌ای که دولت نهم و دهم به مجلس ارائه کرد، چون می‌دانست نمی‌تواند آن را عملی و اجرا کند برنامه را کیفی کرد که فردا به او نگویند چرا به لحاظ کمّی طبق برنامه عمل نکرده اید. این یک ایراد اساسی به دولت نهم و دهم است که هیچ اعداد و ارقامی به مجلس نداد تا فردا مواخذه نشود. به همین دلیل در این دولت تورم بالا و رکود ایجاد شد.

* در کشورهای دیگر بودجه ریزی دولت کاملا عملیاتی نوشته می شود. این در حالی است که به هیچ وجه بودجه عملیاتی در کشور ما نوشته نشده است. در کشور ما وابستگی دولت و هزینه هایش به درآمدهای نفتی بسیار زیاد است.

*متاسفانه دروغ در کشور ما زیاد است و این فرهنگ غلط باید از جامعه ما برداشته شود. باید شفاف‌سازی کنیم. هر دولتی که بر سر کار آمده است مدعی شده وابستگی ما به نفت کاهش یافته است. در حالی که هیچ کدام از این ادعاها واقعیت نداشته است.

*در کشوری مثل ژاپن برنامه ۱۰۰ ساله نوشته می شود. کشورهای دیگر نیز برنامه های چندساله دارند. در کشورهای دیگر اگر دولتی کنار می‌رود دولت بعدی نیز معتقد به اجرا و عمل برنامه‌های دولت قبل است. متاسفانه در کشور ما این روند صورت نمی‌گیرد و هر دولتی که روی کار می‌آید دولت قبل را محکوم می‌کند.

چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب: 3595
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *