۰

مذاکرات گازی ترکیه و روسیه

میز نفت - وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در این هفته اعلام کرد ترکیه و روسیه مذاکرات خود جهت ایجاد یک قطب منطقه‌ای برای تجارت گاز طبیعی را از سر گرفته‌اند.
ترکیه و روسیه | میز نفت
ترکیه و روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، ترکیه و روسیه مذاکرات خود جهت ایجاد یک قطب منطقه‌ای برای تجارت گاز طبیعی را از سر گرفته‌اند، اما اختلافات فعلی در مورد پلتفرم‌های تجارت و تعیین مدیریت این قطب تجاری احتمالاً راه‌اندازی آن را به تعویق می‌اندازد.
رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ترکیه و روسیه در اکتبر سال گذشته میلادی برای راه اندازی این قطب گاز طبیعی در ترکیه به توافق رسیدند.اردوغان در آن زمان گفت پوتین اعلام کرده اروپا می‌تواند گاز طبیعی روسیه را از ترکیه بگیرد.

یک هفته قبل از این توافق، پوتین پیشنهاد داده بود روسیه عرضه گاز طبیعی خود را که قرار بود از خط لوله‌های نورد استریم صورت بگیرد، به دریای سیاه و ایجاد یک قطب گازی اروپایی در ترکیه تغییر مسیر دهد.

مذاکرات روسیه و ترکیه به خاطر زمین لرزه در ترکیه در ماه فوریه و بعد هم انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه به تعویق افتاد. اردوغان در این انتخابات دوباره قدرت را به دست گرفت.وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در این هفته اعلام کرد مذاکرات از سر گرفته شده است.

اما هنوز اختلاف نظرهایی در مورد پلتفرم تجاری مورد استفاده وجود دارد. روسیه بر روی ایجاد یک پلتفرم جدید تاکید دارد، در حالی که ترکیه پیشنهاد داده پلتفرم تبادل انرژی استانبول را که در حال حاضر عملیاتی است توسعه دهند.

ترکیه همچنین قصد دارد زیرساخت‌های گاز طبیعی خود را جهت آماده سازی برای این قطب گازی توسعه دهد.طبق گفته برخی منابع، این دو کشور بر سر مدیریت این قطب گازی هم اختلاف دارند.

شرکت گازپروم روسیه کاهش سوددهی خود را در نیمه اول سال جاری میلادی اعلام کرده، چون عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله به اروپا نسبت به 2022 کاهش یافته است.



منبع : تسنیم
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۱۱
کد مطلب: 35979
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *