۰

صرفه‌جویی گازی در پالایشگاه بیدبلند

میز نفت - مدیرعامل پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس گفت: از 25 پروژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت تاکنون 4 پروژه به بهره‌برداری رسیده که 120 میلیون فوت مکعب گاز صرفه‌جویی شد و تا پایان سال 5 پروژه دیگر به بهره برداری می‌رسد.
پالایشگاه بیدبلند | میز نفت
پالایشگاه بیدبلند | میز نفت
به گزارش میز نفت ، محمود امین نژاد در مورد جزئیات طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت و خاموش‌سازی مشعل‌های گازسوزی گفت: برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت که برآورد می‌شود 630 میلیون فوت مکعب گاز از طریق مشعل‌های گازسوزی در شرق کارون سوزانده می‌شود، 19 پیمانکار در قالب 25 پروژه با مهندسان ایرانی مشغول کار شده‌اند.

وی گفت: تاکنون 4 پروژه از 25 پروژه به بهره‌برداری رسیده و 120 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت جمع‌آوری شده و به پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس ارسال می‌شود که این گاز برای مصارف خانگی و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی همچنین گفت: پروژه رگ سفید جزئی از طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت است که گاز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از مشعل‌ها جمع‌آوری کرده و به پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس در 17 کیلومتری شهرستان بهبهان ارسال می‌کند. ظرفیت این پالایشگاه فرآوری 2 میلیارد فوت مکعب گاز همراه نفت، گاز مشعل و گاز غنی‌ شرق کارون است.

امین نژاد افزود: پروژه رگ سفید در سال 99 به بهره‌برداری رسید، اما در این مدت تاکنون با کمبود خوراک گاز مواجه بودیم. تاکنون 3.4 میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری شده، از یک طرف منابع عظیم گازی که از طریق مشعل‌ها سوزانده و باعث آلودگی محیط زیست و باران‌های اسیدی و دود در منطقه می‌شود، در واقع یک ثروت ملی است که به‌جای ارزش افزوده، تبدیل به باران‌های اسیدی می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس اظهار داشت: این دو موضوع باعث شد که پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس قرارداد 1.109 میلیارد دلاری با شرکت ملی نفت و شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب منعقد کرد که در شرق کارون فعالیتش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شروع کند و در عرصه 15 هزار کیلومتر در 4 استان کشور گازهای همراه نفت که سوزانده می‌شد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ظرفیت مجموع 600 میلیون فوت مکعب جمع‌آوری کند و در قالب 25 پروژه با 19 پیمانکار ایرانی اقدام کند.

به گفته وی؛ جمع‌آوری گازهای همراه نفت هم باعث تامین خوراک صنایع پایین دستی پتروشیمی می‌شود و هم ناترازی شبکه گاز کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برطرف می‌کند.

به گفته امین نژاد؛ پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس در زمستان گذشته 7 تا 8 درصد گاز شبکه کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین می‌کرد و با اضافه شدن ظرفیت جدید و جمع‌آوری گازهای مشعل این رقم به 10 درصد خواهد رسید و گازی که روزانه به میزان 34 میلیون مترمکعب از پارس جنوبی تهیه می‌شد، منطقه بید بلند در حدود 500 تا 600 کیلومتر بالاتر از پارس جنوبی قرار دارد و در زمستان که معمولاً با افت فشار گاز همراه می‌شویم، این مزیت وجود دارد که بتوانیم جبران کمبود گاز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنیم و این پالایشگاه به یکی از ستون‌های تامین گاز کشور تبدیل شود.

وی اضافه کرد: در این پروژه 510 کیلومتر لوله گذاری انجام شده و در قالب 25 پروژه گازهای همراه نفت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جمع‌آوری و به پالایشگاه گاز خلیج فارس در بید بلند منتقل می‌کند. در این پروژه 5 هزار نفر مهندس ایرانی که عمدتا از افراد بومی هستند، به‌کار گرفته شده‌اند. همچنین 85 درصد تجهیزات توسط سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی تامین می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس اظهار داشت: گازهای مشعل معمولاً با فشار پایین بوده و اصطلاحا گاز ترش و سمی با سولفید هیدرژه همراه است که باعث باران‌های اسیدی در منطقه می‌شود. در منطقه رگ سفید روزانه 120 هزار بشکه نفت خام تولید می‌شود و حدود 45 سال که از افتتاح این واحد می‌گذارد، تا این لحظه گازهای همراه نفت در مشعل‌ها سوزانده می‌شد و معادل 120 میلیون فوت مکعب گاز در روز ثروت ملی سوزانده می‌شد و به هوا می‌رفت. چون پیش از این پالایشگاه گاز بید بلند وجود نداشت، اما اکنون که راه‌اندازی شده این گازها جمع‌آوری شده و در این پالایشگاه فرآوری و استحصال شده و به صنایع و مصارف خانگی اختصاص می‌یابد.

امین نژاد در توضیح بیشتر گفت: برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت پست برق 132 ولتی ایجاد کردیم که از امیدیه با 38 کیلومتر فاصله و 120 دکل، برق‌رسانی انجام شده و حدود 100 کیلومتر لوله کشی برای انتقال گاز از سر چاه گازی تا پالایشگاه انجام شده است که گازها در پالایشگاه گاز فرآوری و به محصول با ارزش افزوده تبدیل می‌شود. در این زمینه حدود 90 میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای خط 36 کیلومتری انتقال خوراک به پالایشگاه گاز بید بلند انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی از مناطق صعب‌العبورند و در تابستان گرمای 60 درجه دارد، با این وجود مهندسان ایرانی تجهیزات و امکانات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مناطق صعب‌العبور منتقل کرده، قبل از دولت سیزدهم این پروژه 20 درصد پیشرفت داشت، اما با همکاری هلدنیگ خلیج فارس، وزیر نفت و شرکت ملی نفت‌خیز مناطق جنوب پیشرفت پروژه به 56.7 درصد رسیده است.

مدیرعامل پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس اظهار داشت: تا پایان سال جاری 5 پروژه دیگر در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل به بهره‌برداری می‌رسد و با این افتتاح، 12 مشعل گاز خاموش می‌شوند و از هدررفت 120 میلیون فوت مکعب گاز جلوگیری می‌شود.

امین نژاد همچنین گفت: اجرای این پروژه‌های فنی در شرایطی انجام شد که تحت فشار شدیدترین تحریم‌ها از نظر تکنولوژی و تجهیزات و انتقال پول بودیم. تحریم داخلی هم بماند و قوانین دست و پاگیر نیز مانعی بود، اما همه این موانع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برداشتیم و با عزم ملی در همکاری بین وزارت نفت، هلدینگ خلیج فارس و شبکه بانکی، این پروژه ملی انجام می‌شود. در این زمینه بانک ملت، تجارت، اقتصاد نوین و صادرات تامین مالی انجام دادند و بخشی از منابع نیز از بانک سپه و منابع داخلی پتروشیمی خلیج فارس و با حمایت دولت انجام شد.

وی اضافه کرد: اگر کل پروژه اجرا شود، از هدررفت 630 میلیون فوت مکعب گاز جلوگیری شده و این گاز در صنایع و مصارف خانگی استفاده خواهد شد.

به گفته امین نژاد، جمع‌آوری گازهای مشعل جزو سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بود که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس طی 10 سال گذشته 36.4 میلیارد دلار گازسوزی در این مشعل‌ها صورت گرفته، یعنی سالانه 3.6 میلیارد دلار ثروت کشور به هوا می‌رفت، درحالی‌که اجرای کل این پروژه 1.1 میلیارد دلار هزینه دارد که با هزینه‌های جانبی و اضافه‌کاری آن 1.4 میلیارد دلار می‌شود. بنابراین با راه‌اندازی این پروژه ظرف 14 ماه می‌توان کل هزینه‌های اجرای پروژه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جبران کرد و ثروت کشور نیز با تامین گاز پتروشیمی‌ها ذخیره خواهد شد.

مدیرعامل پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس بیان کرد: قرار است تا پایان دولت فعلی همه 25 پروژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت اجرا شوند و مشعل‌های شرق کارون خاموش شده و گاز آن به صنایع و شبکه خانگی تزریق شود.

امین نژاد افزود: با خاموش‌سازی 53 مشعل، از هدررفت گاز جلوگیری خواهد شد.

وی در مورد ایمنی و سلامت پروژه‌ها نیز گفت: تاکنون 21 میلیون نفر ساعت کار در این پروژه‌ها انجام شده است که فقط در پروژه رگ سفید دو میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه منجر به فوت یا از کارافتادگی کلی انجام شده و این رکوردی در زمینه ایمنی و بهداشت محیط کار به‌شمار می‌رود. در این زمینه 15 هزار کیلومتر لوله کشی بدون حادثه منجر به فوت یا ناتوان‌کننده اجرا شده است.

مدیرعامل پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس اظهار داشت: در آینده با تبدیل گازهای سوزانده‌شده به پلی پروپیلن یعنی عدد صفر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ارزش افزوده تنی 1200 دلار تبدیل می‌کنیم و از هدررفت ثروت ملی جلوگیری می‌شود.

امین نژاد گفت: همه این موارد با کمک شرکت‌های دانش بنیان داخلی انجام می‌شود. قبلاً در پارس جنوبی اگر پروژه‌ای اجرا می‌شد، در کنار آن شرکت‌های خارجی توتال، انی، شِل، تکنومونت حضور داشتند، اما الان 19 پیمانکار داریم که همه آنها از مهندسان ایرانی استفاده می‌کنند و هیچ مهندس خارجی در این پروژه وجود ندارد.



منبع : فارس 
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 36312
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *