۰

افزایش فشار تحریمی آمریکا روی روسیه

میز نفت - آمریکا و متحدانش، کشورهای لیبریا، جزایر مارشال و پاناما را تحت فشار گذاشته تا نظارت بر کشتی‌های حامل پرچم خود را افزایش داده و اطمینان حاصل کنند نفت روسیه را که بالاتر از سقف قیمت گروه هفت فروخته می‌شود، حمل نمی‌کنند.
آمریکا و روسیه | میز نفت
آمریکا و روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، این اقدام، تلاش دیگری از سوی غرب برای تشدید اعمال مکانیزم سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه برای محموله‌های نفت روسیه است. این مکانیزم که به تلافی جنگ روسیه در اوکراین، معرفی شده است، با هدف کاهش درآمدهای روسیه از صادرات نفت و در عین حال، حفظ عرضه نفت در بازار جهانی، طراحی شده است و اگرچه، در اواخر سال ۲۰۲۲ به اجرا درآمد اما اخیرا به شکل سخت گیرانه‌تری، دنبال می‌شود.

این مکانیزم، ارائه خدمات دریایی مانند حمل و نقل، بیمه و امور مالی برای محموله‌های نفت روسیه که بالاتر از سقف فروخته می‌شوند را برای شرکت‌های غربی، ممنوع می‌کند.

روسیه تا حد زیادی مجبور شده است برای حمل نفت و اجتناب از رعایت سقف قیمت، به استفاده از ناوگان کشتی‌هایی روی بیاورد که به کشتی‌های شبح معروف هستند و عمده آنها را نفتکش‌های فرسوده، تشکیل می‌دهند. این ناوگان، نفت را به کشورهایی از جمله چین و هند حمل می‌کنند که در مسافت بسیار دورتری در مقایسه با مشتریان سنتی روسیه قرار دارند و  در نتیجه، هزینه‌های حمل و نقل به میزان چشمگیری بالاتر می‌رود.

به گفته تحلیلگران نفتی و اطلاعات شرکت لویدز، پاناما، جمهوری جزایر مارشال و لیبریا به برخی از این کشتی‌ها اجازه داده‌اند پرچم این کشورها را حمل کنند. این پرچم مصلحتی به برخی از شرکت‌هایی که برای تجارت نفت روسیه تاسیس شده‌اند اجازه می‌دهد تا با کشتی‌های حامل این پرچم‌ها حرکت کنند و تحریم‌ها را دور بزنند.

طبق اطلاعات لویدز، مالکیت حدود ۴۰ درصد از حدود ۵۳۵ نفتکش ناوگان شبح، مربوط به شرکت‌های تاسیس شده در جزایر مارشال است.

 به گفته یک منبع آگاه، در نامه‌هایی که به این سه کشور ارسال شده است، درباره دور زدن مکانیزم سقف قیمت برای نفت روسیه و ریسک بالای کشتی‌هایی که بیمه غربی و سایر خدمات مربوطه را ندارند و به دنبال پرچم‌های مصلحتی هستند، هشدار داده شده است. خود این سه کشور در معرض ریسک تحریم‌های روسیه نیستند.

هدف از این اعمال فشار این نیست که تعداد کشتی‌های حامل نفت روسیه، کاهش پیدا کند، بلکه رعایت سقف قیمت است تا انتقال نفت روسیه بدون استفاده از خدمات کشتیرانی غربی گران‌تر شود. همچنین غرب به دنبال اهرمی در خصوص کشورهای خریدار نفت روسیه است که سقف قیمت را برای دریافت نفت با تخفیف از روسیه رعایت نمیکنند.

این منبع آگاه افزود: پاناما معمولا به درخواست‌های آمریکا برای مقابله با فعالیت های غیرقانونی پاسخ می دهد.

بر اساس گزارش رویترز، گروه هفت از لیبریا و جزایر مارشال می‌خواهد تا آگاهی را در میان کسانی که در این تجارت مشغول هستند، افزایش دهند که پرچم این کشور نباید برای نفتکش‌های حامل نفت روسیه که سقف قیمت را رعایت نکرده اند، استفاده شود.



منبع : ایسنا 
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب: 36497
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *