۰

مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ تکذیب شد

میز نفت - درحالی که در تهران حدود ۱۰سالی است هیچ مصرف مازوتی برای تولید برق نداشته‌ایم، باز هم عده‌ای نوک پیکان انتقاد آلوده‌سازی هوای تهران را به‌سمت مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها می‌گیرند، ادعایی که با واقعیت همخوانی ندارد.
مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ | میز نفت
مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ | میز نفت
به گزارش میز نفت ، در روزهای اخیر که شدت‌ آلایندگی هوا در کلان‌شهرها به‌ویژه تهران به اوج رسیده است، برخی مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها را علت اصلی تشدید آلایندگی هوا عنوان کرده‌اند، از جمله در جلسات شورای اسلامی شهر تهران، انتقاداتی به مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها صورت گرفته است.

ساناز جعفرزاده، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: در سال جاری تا امروز هیچ‌یک از نیروگاه‌های استان تهران و استان البرز، به‌هیچ‌وجه مازوت مصرف نکرده‌اند و اگر کسی ادعا می‌کند آلایندگی این روزهای تهران به‌علت مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها است، مستندات خود را ارائه دهد.

وی افزود: اساساً نیروگاه‌های گازی همچون نیروگاه ری، از نظر فنی امکان استفاده از سوخت مازوت را ندارند و نیروگاه‌های بخاری تهران نیز نزدیک به 10 سال است که مازوت دریافت نمی‌کنند.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: آمار مصرف سوخت نیروگاه‌ها به‌خصوص نیروگاه‌هایی که در نزدیکی کلان‌شهرها واقع شده‌اند، تحت رصد مستمر نهادهای نظارتی است و این‌که نیروگاه‌های تهران مازوت مصرف نمی‌کنند، موضوعی است که مورد تأیید تمامی نهادهای نظارتی است و ادعاهایی در خصوص مصرف مازوت در نیروگاه‌های تهران، کاملاً نادرست است.

همچنین، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در خصوص طرح برخی ادعاها مبنی بر نقش داشتن مصرف مازوت توسط نیروگاه‌ها در آلایندگی این روزهای هوای تهران گفت: مخازن مازوت در نیروگاه‌های تهران سالهاست که پلمب شده‌اند و هم‌اکنون هیچ نیروگاهی در تهران از مازوت استفاده نمی‌کند.

وی توضیح داد: کمتر از 10 درصد نیروگاه‌های کشور امکان استفاده از سوخت مازوت را دارند و نیروگاه‌ها در مراکز پرجمعیت از سوخت گاز و یا گازوییل استفاده می‌کنند.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 90 درصد تولید برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود، پیش‌بینی ذخیره‌سازی سوخت زمستان این نیروگاه‌ها از قبل انجام شده است و با صرفه‌جویی مشترکان در مصرف برق و گاز مشکلی در تأمین برق وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: از 140 نیروگاه بزرگ کشور فقط 16 نیروگاه‌ بخاری قابلیت مصرف مازوت دارند و در کل کشور فقط 16 نیروگاه بخاری وجود دارد و بقیه نیروگاه‌ها گازی و سیکل ترکیبی هستند که امکان مصرف مازوت را ندارند.

رجبی مشهدی تصریح کرد: در تهران هم فقط نیروگاه بعثت، نیروگاه بخاری است که از سال 91 بخش مصرف مازوت آن پلمب شده است و در مجموع در تهران برای تأمین برق در هیچ نیروگاهی مازوت مصرف نمی‌شود.



منبع : تسنیم
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 36507
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *