۰

انگلستان با «مالویناس» تهدید شد

سازمان انرژی آمریکای لاتین طی بیانیه‌ای در حمایت از حق مالکیت آرژانتین بر جزایر «مالویناس» دولت انگلیس را از انجام هر اقدامی برای اکتشاف و استخراج نفت در این جزایر منع کرده و این امر را غیرقانونی اعلام کرد.
به گزارش «ميزنفت» به نقل از «پرنسالاتینا»، اعضای سازمان انرژی آمریکای لاتین طی نشست اخیر خود در «سان‌سالوادور» پایتخت ال‌سالوادور با صدور بیانیه‌ای حمایت رسمی خود را از حق مالکیت آرژانتین بر جزایر «مالویناس» اعلام کرده و متذکر شدند که هرگونه اقدامی از سوی دولت انگلیس برای اکتشاف و استخراج نفت از این منطقه غیرقانونی و غیرمجاز به شمار می‌رود.

این بیانیه که به امضای تمامی کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب می‌باشد بیانگر حمایت این کشورها از حق حاکمیت آرژانتین بر جزایر «مالویناس»، جزایر «جئورجیای جنوبی»، جزایر «ساندویچ جنوبی» و همچنین نواحی دریایی اطراف آن‌ها می‌باشد.

به دنبال این بیانیه نیز هر واکنشی از سوی دولت آرژانتین برای مقابله با فعالیت‌های انگلیس در استخراج نفت و هیدروکربن‌های غیر مجاز از این مناطق قانونی اعلام شده است.

طی سال‌های اخیر حمایت‌های زیادی از آرژانتین در رابطه با این موضوع از سوی سازمان‌های گوناگون از جمله «بازار مشترک جنوب» (مرکوسور)، «انجمن همگرایی آمریکای لاتین» و «جی۷۷+چین» به عمل آمده است.

این اقدام سازمان انرژی آمریکای لاتین نیز دومین واکنش در برابر اقدامات سلطه‌گرانه انگلیس مقابل آرژانتین به شمار می‌رود.

این سازمان نخستین مرتبه در ۲۹ نوامبر سال ۲۰۱۳ طی نشستی در «پونتا کانا» منطقه‌ای واقع در جمهوری دومینیکن این مطالب را عنوان کرده بود.

اعضای سازمان انرژی آمریکای لاتین پس از افشای فعالیت مخفیانه ۶ شرکت نفتی انگلیسی در این جزایر از حقوق بخش انرژی آرژانتین نیز حمایت کردند.

طبق این بیانیه اقدامات غیرقانونی انگلیس در این حوزه نشان‌دهنده عدم همکاری دولت این کشور برای مذاکره و یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز و دوستانه در خصوص حاکمیت جزایر «مالویناس» و مناطق اطرافش می‌باشد.

سازمان بین‌المللی انرژی آمریکای لاتین پس از امضای توافق‌نامه‌ای در «لیما» پایتخت پرو از سوی ۲۷ کشور منطقه آمریکای لاتین و حوزه کارائیب در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت.
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب: 3652
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *