۰

اروپا در فکر ممنوعیت واردات گاز روسیه

میز نفت - اتحادیه اروپا در تلاش برای کاهش بیشتر دریافت گاز روسیه، پیش نویس قانونی را تدوین کرده است.
اروپا و روسیه | میز نفت
اروپا و روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، طبق گزارش روزنامه فایننشیال تایمز، این پیشنهاد شامل دسترسی به پایانه‌های گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) اتحادیه اروپا هم می‌شود. این پیشنهاد در بحبوحه درخواست‌ها برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی روسیه مطرح شده که شاهد رکوردزنی واردات در سال میلادی جاری بوده است.

یکی از منابع آگاه در بروکسل به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: جنبه دیگری از این لایحه قانون، این است که به شرکت‌های اروپایی که قراردادهای فعلی با شرکت‌های گاز روسیه یا بلاروس دارند، اجازه می‌دهد از تعهدات قراردادی خود بدون پرداخت جریمه‌های مربوطه، شانه خالی کنند.

بر اساس این سند که توسط روزنامه فایننشیال تایمز مشاهده شده است، اعضای اتحادیه اروپا در صورت لزوم برای حفاظت از منافع امنیتی ضروری خود، مجاز خواهند بود تا به صورت جزئی یا در صورت توجیه، به صورت کامل، دسترسی به زیرساخت‌ها را برای اپراتورهای گاز روسیه و بلاروس محدود کنند.

عرضه گاز روسیه به اتحادیه اروپا از طریق خط لوله، امسال نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی پیدا کرده است. طبق برآورد بانک VTB روسیه، میانگین روزانه در سال جاری می‌تواند تنها ۲۱ میلیارد متر مکعب باشد که در مقایسه با سال میلادی گذشته، حدود ۶۶ درصد کاهش یافته است. این بانک اعلام کرده که این کاهش در مقایسه با میزان صادرات سال ۲۰۲۱، شش برابر خواهد بود.

روزنامه فایننشیال تایمز با استناد به آمار یورواستات نوشت: واردات گاز روسیه به اتحادیه اروپا در سه ماهه سوم سال میلادی جاری، ۱۲ درصد از کل واردات این بلوک را به خود اختصاص داد که به میزان چشمگیری کمتر از سهم بیش از ۴۰ درصدی گاز روسیه قبل از جنگ در اوکراین است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، پارلمان اروپا قرار است روز جاری درباره قانون جدید گاز رای‌گیری کند و پس از آن، دولت‌های عضو این قانون را رسما تائید می‌کنند. اتحادیه اروپا تصریح کرده است که باید تا سال ۲۰۲۷، واردات نفت، گاز و زغال سنگ از روسیه، پایان پیدا کند.


منبع : بازار 
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 36528
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *