۰

اصلی ترین ارز نفتی جهان | نمودار

میز نفت - دلار همچنان اصلی ترین ارز در تجارت جهانی بویژه معاملات نفتی است؛ سهم ۴۸ درصدی که طی سال‌های گذشته تقریبا ثابت مانده است.
به گزارش میز نفت، حدود نیمی از تراکنش های مالی جهان مربوط به دلار است؛ دلاری که در نفت جایگاه مهمی دارد و سایر ارزها را زیر سیطره خود قرار داده است.

بر اساس نموداری که می بینید، فاصله عجیب دلار با سایر ارزها به حدی است که می توان ادعا کرد با وجود تلاش های برخی کشورها برای کم رنگ کردن نقش دلار در معاملات جهانی، اما این ارز جایگاه خود را حفظ کرده است.

در شرایط فعلی اعتماد گسترده‌ای به دلار آمریکا به‌عنوان ذخیره ارزش وجود دارد. یک کارکرد کلیدی برای ارز ذخیره ارزش بودن است که به این معناست که این ارز می‌تواند در آینده بدون کاهش قابل توجه قدرت خرید ذخیره و بازیابی شود.

یکی از معیارهای اعتماد به یک ارز به‌عنوان ذخیره ارزش، استفاده از آن در ذخایر رسمی ارز است. دلار 58درصد از ذخایر خارجی رسمی اعلام‌شده جهانی را در سال2022 تشکیل می‌داد و از همه ارزهای دیگر از جمله یورو (21درصد)، ین ژاپن (6درصد)، پوند انگلیس (5درصد) و یوآن چین (3درصد) بسیار پیشی گرفت.

در سال2022 این روند تغییر چندانی نکرد و نشان می‌دهد که تحریم‌های آمریکا علیه روسیه پس از حمله به اوکراین تاکنون منجر به تخصیص مجدد عمده ذخایر نشده است.

اصلی ترین ارز نفتی جهان - میز نفت
يکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب: 36655
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *