۰

وابستگی ترکیه به واردات انرژی کاهش یافت

میز نفت - وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اعلام کرد وابستگی ترکیه به منابع انرژی وارداتی به ۶۷.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با حدود ۷۰ درصد در سال‌های گذشته، کاهش یافت.
گاز ترکیه | میز نفت
گاز ترکیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، آلپ ارسلان بایراکتار اظهار کرد: در راستای برنامه‌های بهره‌وری انرژی، انتشار کربن ترکیه در فاصله سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰، به میزان ۱۰۰ میلیون تن کاهش می‌یابد، وی افزود: قرار است سال آینده، تجارت انتشار کربن در بورس انرژی استانبول راه اندازی شود. هدف ما از طرح ملی انرژی، پایان دادن به وابستگی کشورمان به منابع خارجی و تبدیل ترکیه به کشوری عاری از انتشار کربن در سال ۲۰۵۳ است.

بایراکتار که در یک کنفرانس انرژی صحبت می‌کرد، با تاکید بر این که ترکیه، تقویت شبکه‌های برق را عنصری ضروری برای گذار سبز در انرژی می‌بیند، گفت: هدف ما یک ابر سیستم انتقال بزرگ است که ظرفیت بین اتصال بالایی با همسایگان ما داشته باشد و بتواند افزایش سریع ظرفیت تجدیدپذیر را مدیریت کند. در این خصوص، ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری تا سال ۲۰۳۰ را در برنامه خود داریم.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت: طی ۲۱ سال گذشته، با وجود اینکه تراکم انرژی ترکیه ۳۰ درصد کاهش یافته اما تقاضا برای انرژی دو برابر شده است. پیش بینی می‌کنیم که تقاضا برای انرژی در ۲۰ سال آینده، رشد کند و تقاضا برای برق در سال ۲۰۳۵، به ۵۱۵ تراوات ساعت برسد.

به گفته بایراکتار، ضمن تامین این تقاضا، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از کل تولید انرژی و سهم آن در ظرفیت نصب شده، به ترتیب، به ۵۵ درصد و ۶۵ درصد افزایش خواهد یافت.

بر اساس گزارش حریت دیلی، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت: تولید روزانه نفت در میدان گبار، در حال حاضر ۳۰ هزار بشکه است و در سال ۲۰۲۴، به ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و تولید روزانه نفت ترکیه را به ۲۰۰ هزار بشکه می‌رساند.



منبع : ایسنا 
دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب: 36668
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *