۰
​تاملی بر اظهارات خجسته‌مهر

پارس جنوبی در کما

میز نفت - مدیرعامل شرکت ملی نفت در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است در حال پیگیری طرح‌های فشار افزایی چاه‌های گازی در پارس جنوبی هستیم؛ خبری که طی دو سال گذشته بارها تکرار شده اما در عمل، هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است.
پارس جنوبی | میز نفت
پارس جنوبی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، چاه‌های پارس جنوبی در وضعیت خطرناکی قرار دارند؛ فشار مخزن و چاه‌های حفر شده روی آن در حال کاهش است و به گفته خود مسئولان شرکت ملی نفت، تا 10 سال آینده شاهد نصف شدن تولید از این میدان خواهیم بود.

بهترین روش برای حفظ و نگهداشت فشار چاه‌های تولیدی، نصب سکوهای فشار افزا در کنار چاه‌هاست؛ اما ایران تاکنون تجربه اجرای چنین طرحی را نداشته و ندارد؛ به اظهارات مدیرعامل سابق شرکت نفت و گاز پارس دقت کنید:« ساخت سکوهای تقویت فشار را حتماً باید در یاردهای خودمان انجام دهیم،اما وزن این سکو 10 برابر وزن اغلب سکوهای فعلی ما است و به 20 هزار تن بالغ می‌شود درحالی‌که بزرگ‌ترین سکویی که ما ساخته‌ایم 7 هزار تنی بوده است. هیچ جرثقیلی برای نصب سکوی 20 هزار تنی در دنیا وجود ندارد و این کار باید به‌صورت شناور انجام شود یعنی شناور بین پایه‌های جکت می‌آید و سکو روی جکت قرار می‌گیرد.»

فشار چاه‌های موجود در سکوهای ‌میدان گازی پارس جنوبی برای اینکه یک میلیارد فوت مکعب گاز به خشکی منتقل کنند به‌صورت متعارف باید ۱۲۰ بار باشد، حالا اگر این ۱۲۰ بار به ۱۰۰ بار کاهش یابد به‌راحتی نمی‌توان یک میلیارد فوت‌فوت گاز به خشکی منتقل کرد و اگر این بار به ۹۰ برسد تنها می‌توان ۷۰۰ میلیون فوت‌فوت گاز را به خشکی انتقال داد. به همین صورت افت تولید خواهیم داشت، یعنی به‌مرورزمان که فشار سرچاهی افت می‌کند تولید، متناسب با آن کاهش می‌یابد. اینجا نقش سکوی فشار افزا مشخص می‌شود و با نصب این سکوها جلوی افت تولید گرفته خواهد شد.

بر اساس طرحی که شرکت ملی نفت تدوین کرده، قرار است 4 هاب برای پارس جنوبی در نظر گرفته شده است که سکوی فشار افزا در این هاب ها قرار می‌گیرد؛ هزینه احداث این هاب ها چیزی حدود 5 میلیارد دلار برآورد می‌شود که درمجموع حدود 20 میلیارد دلار برای اجرای پروژه‌های فشار افزایی نیاز است.

محسن خجسته مهر، معاون وزیر نفت در این زمینه گفته برای جبران و غلبه بر ناترازی گاز ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی شده که ۲۰ میلیارد دلار مربوط به فشار افزایی میدان گازی پارس جنوبی است، زیرا ۷۰ درصد تولید و مصرف گاز کشور مربوط به پارس جنوبی است و باید مرکز توجه ما قرار گیرد تا تولید پایدار داشته باشیم. هم‌اکنون نیز در بخش طراحی و مطالعات فعالیت انجام می‌شود و پیمانکار با دو شرکت خارجی کار را جلو می‌برد.

حالا یک سال پس‌ازاین اظهارات، خجسته مهر به‌تازگی گفته است:« پیگیری جدی طرح‌های نگهداشت تولید پارس جنوبی ادامه دارد.»

اکنون‌که مشخص نیست پیگیری جدی طرح‌های نگهداشت ازجمله سکوهای فشار افزا چه زمانی به ثمر برسد ولی سکه رایج نفت و گاز در دولت سیزدهم، گویا همین است؛ وعده، وعده و تمدید وعده...!
سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 36741
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *