۰
قیمت نفت کار خود را کرد

زلزله در شرکت های نفتی

کاهش شدید بهای نفت در بازار جهانی شرکت های بزرگ نفتی از جمله توتال فرانسه را غافلگیر کرده و آنها را در تامین بودجه طرحهای اکتشافی جدید خود با مشکل مواجه کرده است.
زلزله در شرکت های نفتی
خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم لیونل لوران و بلز روبنسون از لندن و پاریس نوشت کاهش هزینه های شرکت های بزرگی نفتی که با پیامدهای منفی ناشی از کاهش بهای نفت در بازارهای بین المللی روبرو شده اند، تامین مالی و فعالیت های آنها را در بورس با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

به گزارش «ميزنفت»، فهرست طرحها و پروژه های شرکت های نفتی که اجرای آنها با تاخیر همراه می شود یا لغو می گردد هر روز طولانی تر می شود و حتی پیامدهای آنها بر روی شرکت های فرعی نیز به تدریج احساس می شود به طوری که برخی از این شرکتهای کوچک که در اروپا فعالیت می کنند، کاهش چشمگیر ارزش سهام خود در بازارهای سرمایه را تجربه کرده اند.

شاخص سهام شرکت فوگرو در بورس آمستردام بیست و نهم اکتبر پس از اعلام عدم واریز بخشی از سود آن در سال ۲۰۱۴، با کاهش ۳۰ درصدی روبرو شد. اما پس از این که مسئولان این شرکت اعلام کردند آماده اند با رقیب خود یعنی شرکت بوسکالیس که ۱۵ درصد از سهام شرکت را خریداری کرده است، همکاری کنند، سهام این شرکت بار دیگر در معاملات روز دوشنبه روندی صعودی را آغاز کرد.

تحلیلگران بیم آن دارند که نوسانات و شرایط شکننده حاکم بر بازار تشدید شود چرا که کاهش بهای نفت خام در بازارهای جهانی تحت تاثیر عرضه فراوان، نگرانی های ناشی از کاهش رشد تقاضای جهانی و همچنین کاهش سرمایه گذاری ها همچنان فشارهای موجود بر شرکت های نفتی را تشدید می کند.

آرنو اسکارپاسی، مدیر موسسه اعتباری مونتین کپیتال Montaigne Capital مستقر در پاریس می گوید شرکت هایی که در بخش نفت فعالیت می کنند شرایط چند سال پیش موسسات مالی و بانک های منطقه یورو را پیدا کرده اند. این شرکت ها با بحران روبرو شده اند و بیم آن می رود که اوضاع و شرایط در آینده از این هم وخیم تر شود.

بخش انرژی پس از وقوع بحران مالی و بانکی به یکی از بخش های جذاب و پرسود برای سهامداران تبدیل شد اما ادامه شرایط کنونی در بازار نفت می تواند جذابیت بخش انرژی را برای سهامداران از بین ببرد. آمار و ارقام نشان می دهد تنها در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۴، حدود ۴۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار سود عاید سهامداران بازار انرژی شده است.

شرکت های فعال در بخش نفت از جمله شرکت نروژی سیدریل در این شرایط ترجیح می دهند سود سهام خود را در سال ۲۰۱۵ کاهش دهند تا بتوانند جریان دارایی های خود را در بازار حفظ کنند.

نفت خام سبک شیرین که تقریبا دو سال و نیم پیش حتی به ۱۰۴ دلار و ۴۴ سنت نیز رسیده بود از آن زمان تا کنون نزدیک به ۱۹ درصد از ارزش خود را از دست داده است. نفت برنت دریای شمال نیز در عرض تنها پنج ماه نزدیک به ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و در هفته های اخیر به زیر ۳۸ دلار در هر بشکه که رقمی بی سابقه در چهار سال گذشته می باشد، تنزل کرده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک که تقریبا یک سوم نفت خام جهان را تولید می کند، پیش بینی کرده است میزان تقاضای نفت خام در جهان امسال یک میلیون و ۵۰ هزار بشکه افزایش پیدا کند و به ۹۱ میلیون و ۱۹۰هزار بشکه برسد. طبق این پیش بینی ها، انتظار می رود میزان تقاضای نفت خام در جهان در سال ۲۰۱۵، نیز یک میلیون و ۱۹هزار بشکه در روز افزایش یابد و به ۹۲ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه برسد.

مسئولان اوپک نیز به صراحت اعلام کرده اند بهای نفت خام به این علت در بازار جهانی به روند نزولی خود ادامه می دهد که میزان تقاضا پائین و میزان عرضه بالا است. کاهش شدید بهای نفت در بازار جهانی شرکت های بزرگ نفتی از جمله توتال فرانسه را غافلگیر کرده و آنها را در تامین بودجه طرحهای اکتشافی جدید خود با مشکل مواجه کرده است.

با این وجود گستردگی و تنوع فعالیت های شرکت های بزرگ از جمله توتال و بریتیش پترولیوم انگلیس به آنها اجازه می دهد فشار ناشی از کاهش بهای نفت را تحمل کنند و اعتماد سهامداران خود را همچنان حفظ کنند اما مشخص نیست که آیا با طولانی شدن این شرایط شرکتهای نفتی قادر خواهند بود بر مشکلات خود در تامین هزینه ها فائق آیند.
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۱۱
کد مطلب: 3677
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *