۰

واردات نفت خام چین رکورد زد

میز نفت -داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که این کشور در سال گذشته میلادی میزان ذخایر نفت خام خود را به شدت افزایش داده و رکورد سالانه قبلی واردات را که در سال ۲۰۲۰ به دست آمده بود، شکسته است.
نفت خام چین | میز نفت
نفت خام چین | میز نفت
 به گزارش میز نفت ، داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که این کشور در سال گذشته میلادی میزان ذخایر نفت خام خود را افزایش داده و رکورد سالانه قبلی واردات را که در سال ۲۰۲۰ به دست آمده بود، شکسته است چرا که تقاضای سوخت پس از برداشته شدن محدودیت‌های کووید-۱۹ شاهد افزایش شدیدی بوده است.

بر اساس این داده‌ها که روز جمعه منتشر شد، واردات نفت چین در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن ۱۱ درصد افزایش یافت و به ۱۱.۲۸ میلیون بشکه در روز رسید که از رکورد ۱۰.۸۱ میلیون بشکه در روز که در سال ۲۰۲۰ ثبت شده بود، فراتر رفته است.

در سال ۲۰۲۰، پکن از کاهش قیمت نفت استفاده کرد و حجم زیادی از نفت خام ارزان را ذخیره کرد.افزایش سفر‌های داخلی به دنبال حذف قرنطینه‌های دوران کرونا، واردات نفت را در سال گذشته میلادی در بحبوحه رشد تقاضای سوخت افزایش داد. مصرف سوخت هواپیما و بنزین به ویژه در چین بسیار بالا بود.

با این حال، تقاضا برای گازوئیل به دلیل کاهش فعالیت در بخش ساخت و ساز و آینده مبهم بخش تولید، در مقایسه با رکورد‌های قبلی نسبتاً ضعیف بود.به طور کلی، تقاضای سوخت در چین در مقایسه با سه سال گذشته بسیار بیشتر بود که عمدتاً با افزایش صادرات نفت از روسیه به این تقاضا پاسخ داده شد.

بر اساس داده‌های گمرک چین، مسکو در ماه نوامبر به بزرگترین تامین کننده نفت خام این کشور تبدیل شد، چرا که پکن حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز واردات داشت.واردات نفت روسیه بین ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، ۲۲.۲ درصد افزایش یافت.

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نیاز به سوخت هواپیما و تقاضا از سوی بخش پتروشیمی برای محصولات پیشرفته مورد استفاده در تولید کالا‌هایی مانند پنل‌های خورشیدی و خودرو‌های الکتریکی، تقاضای نفت و واردات نفت خام چین را در سال جاری میلادی افزایش می‌دهد.

طبق گزارش اخیر مؤسسه وود مکنزی، پیش بینی می‌شود که چین بیش از یک چهارم رشد تقاضای جهانی نفت را به خود اختصاص دهد که در سال ۲۰۲۴ تقریباً دو میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد و عمدتاً تحت تأثیر بازار‌های آسیایی این اتفاق رخ می‌دهد.


منبع : دانشجو 
سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب: 36872
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *