۰

خیز چینی ها برای برای خرید نفت ارزان

میز نفت -پالایشگاه‌های چینی با مشاهده قیمت‌های نسبتا پایین و پیش‌بینی تقاضای قوی‌تر در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، در حال ثبت سفارش برای محموله‌های نفتی هستند که در مارس و آوریل تحویل داده می‌شوند.
نفت چین | میز نفت
نفت چین | میز نفت
به گزارش میز نفت ، بهای معاملات نفت برنت با وجود رشد تنش‌ها در خاورمیانه، از دسامبر، زیر ۸۰ دلار در هر بشکه مانده و خرید نفت را جذاب کرده است. از سوی دیگر، پکن سهمیه‌های جدیدی برای واردات نفت و صادرات سوخت برای پالایشگاه‌ها صادر کرده که به آنها اجازه می‌دهد خرید نفت و فعالیتشان را افزایش دهند.

با وجود این که پالایشگاه‌های آسیایی قصد دارند تعمیرات فصلی را برای سه ماهه دوم انجام دهند و در نتیجه تقاضای کمتری برای نفت دارند، تقاضای قوی چین برای نفت، از نرخ اضافی قیمت معاملات نقدی نفت خاورمیانه حمایت کرده است.

ویکتور کاتونا، تحلیلگر شرکت کپلر گفت: در آماده سازی برای تابستان، ذخیره سازی نفت در سه ماهه اول و سه ماهه دوم امسال انجام می‌شود. این اقدام برای پالایشگاه‌ها در سال گذشته، نتیجه فوق العاده‌ای داشت.

چین در سال میلادی گذشته، حجم بالایی نفت خریداری کرد تا ذخایر نفت بیش از یک میلیارد بشکه‌ای خود را پر کند. پالایشگاه‌ها از اواخر ژوئیه، برداشت از ذخایر را آغاز کردند و به چین کمک کردند افزایش قیمتی که تحت تاثیر محدودیت عرضه اوپک پلاس مشاهده کرد را پشت سر بگذارد.

طبق داده‌های گردآوری شده توسط شرکت‌های ورتکسا و کپلر، پس از این که پالایشگاه‌های این کشور، پالایش نفت را در سه ماهه چهارم را افزایش دادند، ذخایر نفت چین تا هفته گذشته، به ۹۳۳ تا ۹۵۱ میلیون بشکه کاهش یافت.

یک معامله‌گر نفتی در یک پالایشگاه چینی گفت: پالایشگاه‌های چینی که در راس آنها یونی‌پک قرار دارد، ماه جاری به سرعت وارد عمل شدند و نفت را از همه نقاط دنیا به جز آمریکا که نرخ حمل بار بالایی دارد، خریداری کردند.

یونی‌پک که بازوی بازرگانی سینوپک است، در ژانویه نسبت به دو ماه قبل آن، نفت بیشتری از برزیل و خاورمیانه سفارش داد اما معامله‌گران می‌گویند مشخص کردن کمیت خرید، دشوار است.معامله‌گران در ژانویه، محموله‌های نفت را برای تحویل در مارس و آوریل به چین، رزرو کردند.

کاهش ذخایر نفت سینوپک

اِما لی، تحلیلگر شرکت ورتکسا گفت: ذخایر سینوپک از اوج حدود ۳۵۰ میلیون بشکه در اواسط ژوئیه سال ۲۰۲۲، به زیر ۳۰۰ میلیون بشکه تا هفته گذشته کاهش یافت. اگر نرخ فعلی برداشت از ذخایر ادامه پیدا کند، ذخایر سینوپک در مارس، به پایین‌ترین رکورد دو ساله خواهد رسید.

در این بین، چندین منبع بازرگانی مستقر در اروپا، به رویترز گفتند: محموله‌های نفت آنگولا برای بارگیری در فوریه، به دلیل بهبود فروش به آسیا به خصوص چین، فروخته شدند.

بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاه‌های دولتی چینی همچنین پس از دریافت سهمیه‌های جدید، تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی را افزایش داده اند.



منبع : ایسنا 
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۴
کد مطلب: 36874
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *