۰
دلیل سفر زنگنه به قطر چه بود؟

«چانه زنی» و «لابی» برای 27 نوامبر

ایران برای مقابله با کاهش قیمت نفت تلاش می‌کند جبهه ای با قطر ایجاد کند، مانند همان کاری که ونزوئلا واکوادور انجام داده اند.
«چانه زنی» و «لابی»  برای 27 نوامبر - میز نفت
«چانه زنی» و «لابی» برای 27 نوامبر - میز نفت
روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در گزارشی به قلم وائل مهدی با اشاره به پیام کتبی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به امیر قطر نوشت: شاید هنوز جنگ قیمت بین کشورهای صادر کننده نفت شروع نشده نباشد ۲۷ نوامبر، دبیر خانه عمومی اوپک، شاهد نبردی برای افزایش قیمت خواهد بود؛ زیرا کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا، که به نفت بالای صد دلار برای ایجاد تعادل در بودجه خود نیاز دارند، همه امکانات سیاسی و دیپلماتیک را برای متوقف کردن روند نزولی قیمت نفت به کار بسته اند.

در حالی که ونزوئلا و اکوادور، دو عضو اوپک، جبهه ای مشترک برای دفاع از قیمت ها به وجود آورده اند، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران،‌ نیز پیام کتبی برای امیر قطر فرستاده است. این اقدام، اولین تلاش رسمی دیپلماتیک و نفتی به شمار می‌رود. حسن روحانی، با انتقادهای محلی روبرو شده بود که می‌گفتند واکنش منفی به کاهش قیمت نفت نشان نمی‌دهد و همین مسئله باعث شد در ماه اکتبر از وزیر نفت خود بخواهد برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت ها از شیوه ای موثرتر در دیپلماسی استفاده کند.

همکاری ایران و قطر در زمینه انرژی جدید نیست. هر دو کشور عضو اوپک و سازمان کشورهای صادر کننده گاز هستند که دبیرخانه آن در دوحه است. اما مسئله عجیب این است دغدغه های ایران و قطر درباره کاهش قیمت نفت، مشترک نیست؛ ایران برای اینکه با کسری بودجه مواجه نشود، به نفت ۱۳۰ دلار در هر بشکه نیاز دارد در صورتی که اکثر ارزیابی ها از قیمت مورد نیاز قطر، بین ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه است.

اقتصاد قطر، که میانگین رشد آن در حال حاضر شش درصد است، به صادرات گاز تکیه دارد و به نظر می‌آید، قیمت های انرژی هنوز تا حدی که بتواند در بودجه قطر خلل ایجاد کند، فاصله بسیاری دارد.

کامل الحرمی، رئیس اجرایی سابق شرکت جهانی نفت کویت درباره اقدام ایران گفت: نمی‌دانم آیا نتیجه این اقدام در نشست آتی مشخص خواهد شد یا خیر. قرار است ایران با کشورهای بزرگ عضو اوپک صحبت کند که تولید نفت را در دست دارند، اما تولید قطر، تاثیری برای بازار نفت جهان ندارد.

به نوشته الشرق الاوسط، ایران ماه سپتامبر‌ ۲میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرد. در صورتی که قطر هفتصد و سی و نه هزار بشکه در روز تولید داشت.

در پایان این گزارش آمده است: حتی اگر، کاهش قیمت نفت در بودجه قطر تاثیری نداشته باشد، این کشور برای هدفمند کردن هزینه ها تلاش می‌کند.
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب: 3710
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *