۰
اقدام عجیب شرکت ملی نفت ایران:

لاک پشت فراتی؛ هدف جدید شرکت نفت!

میز نفت - وحید حاجی پور در توییتی از توجه شرکت ملی نفت به لاک پشت های فراتی و بی توجهی این شرکت به انعقاد قراردادهای نفتی انتقاد کرد.
لاک پشت فراتی | میز نفت
لاک پشت فراتی | میز نفت
به گزارش میز نفت، سردبیر این رسانه نوشت:
رقبای نفتی هر ساله با سرمایه‌گذاری‌های کلان فاصله خود را با ایران دست نیافتنی‌تر می‌کنند، در اینجا اما شرکت ملی نفت خبر داده تفاهم‌نامه‌ای میان این شرکت و سازمان حفاطت از محیط زیست امضا کرده تا از لاک‌‌پشت‌های فراتی حمایت شود.

لاکپشت فُراتی (Rafetus euphraticus) گونه‌ای لاکپشت نرم‌لاک از خانواده لاکپشت‌های سه‌ انگشتی است. زیستگاه این لاکپشت رودخانه‌های دجله و فرات و انشعابات آن‌ها در عراق، ایران، ترکیه و سوریه است و به جهت تخریب زیستگاه، آلودگی و معدوم شدن توسط ماهیگیران در خطر بالای انقراض قرار دارند.

این لاکپشت تنها گونه لاکپشت‌های سه‌انگشتی در ایران است و با وجود خطر بالای انقراض و کاهش جمعیت در فهرست گونه‌های مورد حمایت قرار ندارد. پراکندگی این لاکپشت فقط به استان خوزستان شامل حوضه آبگیر دجله و فرات، هورالعظیم، تالاب شادگان، رودخانه‌های کارون، کرخه، دز و جراحی و انشعابات آن‌ها می‌شود.

این لاکپشت در حال حاضر در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی در رده در معرض خطر انقراض قرار دارد.

این لاکپشت بیشتر اوقات در زیر آب زندگی می‌کند همچنین در برخی اوقاع این گونه را می‌توان به صورت مدفون در زیر گل و لای رودخانه‌ها و ماسه‌ها مشاهده کرد.

این در حالی‌ست که لاکپشت فراتی تنها برای گرفتن آفتاب و تخم‌گذاری از آب بیرون می‌آید و بیشتر ترجیح می‌دهد در رودخانه‌های فرعی با جریان آهسته و یا آب‌های راکد کم عمق زندگی کند.


                                        
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب: 37297
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *