۰
پولی که پرداخت نشد

عراق پول گاز ایران را نمی دهد!

میز نفت - با وجود تاکید چندباره دولت ایران مبنی بر پرداخت پول گاز ایران توسط عراق، وزیر نفت عراق اعلام کرد به دلیل تحریم پولی به ایران پرداخت نشده است. چیزی حدود 10 میلیارد یورو!
حیان عبدالغنی | میز نفت
حیان عبدالغنی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، موضوع بدهی گازی عراق به ایران چند ماه پیش خبرساز شد بطوری که منابع ایرانی از آزادسازی آن خبر دادند. دولت هم با تایید این موضوع گفت که همه پول در اختیار ایران است اما وزیر نفت عراق با رد این اخبار، نشان داد مقامات ایرانی به دروغ از آزادسازی 10 میلیارد یورو کفته اند.

حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق گفت: عراق مبالغ مربوط به واردات گاز از ایران را به خاطر تحریم‌ها پرداخت نمی‌کند و مبلغ حاصل از این واردات به ده میلیارد یورو رسیده ست.

وزیر نفت نخستین فردی بود که در تاریخ 25 خرداد 1401 اعلام کرد 1.6 میلیارد دلار از پول گاز ایران توسط عراق پرداخت شده است؛ آن روزها این‌گونه نوشتند که طلب تهران از بغداد در مسیر تسویه قرارگرفته است اما اندکی بعد، سفیر ایران در عراق رقم بدهی این کشور به ایران را بیش از 10 میلیارد دلار اعلام کرد.

دولتی‌ها درباره گفته‌های سفیر، در سکوت محض رادیویی فرو رفتند؛ کسی روشن نکرد که اگر عراقی‌ها طلب ایران را صاف کرده‌اند چرا همچنان رقم بدهی تقرسبا ثابت مانده است.

در چنین فضای سکوتی، مسئولان دولت عراق از عدم تسویه بدهی خود به تهران گفتند و تأکید کردند به دلیل تحریم‌ها، نمی‌توانند پولی به ایران پرداخت کنند؛ از اول هم البته مشخص بود زیرا پول گاز ایران در حساب متعلق به شرکت ملی گاز در آمریکایی‌ترین بانک عراق یعنی بانک TBI واریز می‌شد که این حساب بلوکه بود.

در تاریخ 4 تیر 1402 هم مدیرعامل شرکت ملی گاز از تسویه کامل بدهی گازی عراق به ایران خبر داده بود. پس از چگنی، سایر مدیران دولتی هم از تسویه بدهی گازی گفتند اما اظهارات جدید وزیر نفت عراق خط بطلانی کشید بر ادعای دولت سیزدهم!
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب: 37316
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *