۰
۲
ضرر 8 هزار میلیارد تومانی در پالایشگاه آبادان

گزارش غلط اوجی به رئیسی

​میز نفت – جواد اوجی وزیر نفت در حالی به رئیسی گفته پالایشگاه آبادان را نسبت به زمان دولت قبل سود ده کرده که آمارهای رسمی نشان می دهد در دولت سیزدهم، ضرری بزرگ از سوءمدیریت های پالایشی به کشور تحمیل شده است.
رئیسی و اوجی | میز نفت
رئیسی و اوجی | میز نفت
به گزارش میز نفت، جواد اوجی وزیر نفت روز گذشته در جلسه هیئت دولت یکبار دیگر کلاهی گشاد بر سر رئیس جمهور گذاشت و گفت پالایشگاه آبادان که به گفته وزیر سابق نفت در سال 94 ضررده بود، در دولت سیزدهم سود 12 هزار میلیارد تومانی داده است.

اوجی این دروغ بزرگ را در حالی به خورد رئیسی و معاونان وی داده که طبق گزارش صورت مالی پالایشگاه آبادان – مندرج کدال- سود عملیاتی این شرکت پالایشی در سال 1399 بیش از 9 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است.




با توجه به نرخ تسعیر ارز در قانون بودجه 1399 که معادل 24 هزار و 500 تومان بود، سود دلاری پالایشگاه آبادان در سال مورد اشاره نزدیک به 400 میلیون دلار بوده است.
 

کاهش سود پالایشگاه آبادان


اما در سال 1402 چه اتفاقی افتاده است؟ در سال گذشته و به ادعای وزیر نفت این پالایشگاه 12 هزار میلیارد تومان سود داده است که با نرخ تسعیر دلار 43 هزار و 500 تومان، عدد دلاری آن معادل 270 میلیون دلار برآورد می شود.

تفریق 270 میلیون دلار سود پالایشگاه آبادان از  400 میلیون دلار سود این شرکت پالایشی در سال 1399 به خوبی نشان می دهد سود پالایشگاه آبادان با کاهش 32 درصدی همراه بوده است.

از سوی دیگر، در سال 99 قیمت فرآورده های نفتی به دلیل قرنطینه جهانی - به دلیل کرونا - و کاهش مصرف سوخت بشدت کاهش یافته بود درست برخلاف سال 1402 که فرآورده های نفتی قیمتی بسیار بالاتر از سال 99 را تجربه کرد.

این اختلاف 130 میلیون دلاری با قیمت دلار امروز که معادل 62 هزار تومان است، به رقمی بیش از 8 هزار میلیارد تومان می رسد.

با این وجود مشخص نیست چرا وزیر نفت، اینگونه برای خود دستاورد می سازد و به سادگی گزارش غلط به رئیس جمهور ارائه می کند و رئیسی نیز، بی خبر از ساده ترین اتفاقات وزارت نفت به تمجید از وزیر خود مشغول است!
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۳
کد مطلب: 37847
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


شاغلام
United States
سلام. مگر در زمان افتتاح فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی آقای اوجی و مدیران زیر مجموعه ایشان کم دروغ گفتند؟
ح
Iran, Islamic Republic of
بارک ا..،خوب گفتی.
و همچنین فاز 14 که آقای رئیسی بالغ بر دو سال قبل افتتاح کردند!!!و هنوز پروپان و بوتان گرانقیمت کامل در فلر ها میسوزدو H2S که به آسمان رفته و حلق مردم مظلوم منطقه را می سوزاند.از همین حالا حداقل دو سال دیگر برای کامل شدن پالایشگاه زمان لازم است.