۰

ناگفته های میرکاظمی در باره کرسنت

تحقیق و تفحص از بابک زنجانی را شخصا نوشتم، علت هم این بود گزارش‌هایی به مجلس می‌رسید که مبین این مسئله بود که فردی آمده و نفت را برای فروش می‌برد و احتمال دارد پول نفت را ندهد.
به گزارش «ميزنفت»، سید مسعود میرکاظمی وزیر اسبق نفت در گفت و گو با تسنیم به نکاتی در این باره اشاره کرده است که بخشی از آن در ادامه می آید:

*دلیل ندارد رسیدگی به پرونده‌ای که فساد در آن مسجل است، ۱۰ سال طول بکشد و سپس بگویند مشمول مرور زمان شده است. یعنی چه؟ این مسئله چه بازتابی در اذهان عمومی ایجاد می‌کند؟ آیا این موضوع برای مردم قابل درک است؟ در این صورت باعث بی‌اعتمادی مردم به نظام می‌شویم. اینکه کسی که به بیت‌المال دست‌اندازی کرد و آزادانه بچرخد، نوعی بى‌احترامی به مردم است.

* در این پرونده مسائل امنیتی، سیاسی، اتهام ارتباط با شبکه‌هاى بیگانه و فساد مالی مطرح است. فرقی ندارد این پرونده برای کیست، باید برخورد شود. اگر غیر از این عمل کرده باشیم، حتی به جوانی که از روی فقر دزدی مرتکب شده، ظلم و جفا مى‌شود زیرا این افراد بلافاصله به زندان می‌روند و بعضا چند ماه در زندان هستند تا نوبت دادگاهشان برسد. پس باید به پرونده فسادهاى بزرگتر سریعتر از افراد دیگر رسیدگی کرد.

* بنا به اطلاعاتى که در این مورد به مجلس رسیده نقش مهدی هاشمی در پرونده کرسنت کاملا محرز است. عباس یزدان‌پناه یزدی نیز که مفقود شده، شریک مهدی هاشمی در دلالى مرحله اول بوده است. چراکه در این پرونده دونوبت رشوه و تبانی صورت گرفته است. رشوه اول در زمان آغاز پروژه در وزارت نفت بوده که مهدی هاشمی و عباس یزدان‌پناه یزدی با تبانی با هم به کرسنت ورود می‌کنند و سراغ قرارداد میدان گازی سلمان می‌روند.

*بخش دیگری از فساد نفتی وی در پرونده توتال است. در قراردادی که در وزارت نفت باید منعقد می‌شد، با تبانی رشوه‌ای را مشخص می‌کنند که این موضوع از بورس نیویورک لو می‌رود. در آنجا سازمانی است که اسناد مالی شرکت‌های حاضر در بورس را بررسی می‌کند و اگر سندی باشد که منافع سهام‌دار را پایمال کند، آن را شناسایی و شرکت متخلف را از بورس خارج می‌کنند.

*در بورس نیویورک به اسنادی دست پیدا می‌کنند که نشان می‌دهد رشوه‌ای رد و بدل شده است. بعد با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهند، هیئت مدیره توتال در آن زمان اعلام و اعتراف می‌کنند که مجبور شده به پسر رئیس‌جمهور سابق ایران رشوه دهد و عنوان می‌کنند تنها در این صورت می‌توان در ایران کار کرد و کلی آبروی نظام را در رسانه‌های غربی می‌برند. سپس استعفا می‌دهند. نهایتا منجر به صدور حکم می‌شود و شرکت توتال بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار جریمه می‌شود. بعد از جریمه به توتال اجازه می‌دهند که در بورس بماند.

*همین اتفاق در بورس نروژ برای شرکت استات‌اویل رخ می‌دهد. در نروژ نیز با بررسی اسناد متوجه می‌شوند سندهای غیر معتبری وجود دارد که با رسیدگی به آنها، به مهدی هاشمی و عباس یزدان‌پناه یزدی می‌رسند. خبر این پرونده نیز در رسانه‌های غربی منتشر شد. شرایط استات‌اویل نیز مانند توتال بوده، یعنی رشوه می‌گیرند تا قراردادی بسته شود. در نروژ هم شرکت استات اویل را بیش از ۱۰۰ میلیون دلار جریمه می‌کنند تا اجازه دهند در بورس این کشور باقی بماند و عده‌ای از مسئولان آن برکنار می‌شوند، اما متاسفانه در ایران در خصوص این پرونده‌ها هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

*یک تعداد پرونده حقوقی هم در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت وجود دارد. بنده وقتی وارد وزارت نفت شدم، رئیس شرکت بهینه‌سازی که در حال حاضر مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است، اعلام کرد حدود ۴۰۰ پرونده داریم که مشکل دارند و باید به آنها رسیدگی شود.

*در مورد بابک زنجانی عده‌ای داعیه مبارزه با فساد را داشتند لذا بنده در این زمینه توضیحاتی می‌دهم. تحقیق و تففحص از بابک زنجانی را شخصا نوشتم. تحقیق و تفحص در این زمینه یک نفرى انجام شد و آن فرد بنده بودم. علت هم این بود گزارش‌هایی به مجلس می‌رسید که مبین این مسئله بود که فردی آمده و نفت را برای فروش می‌برد و احتمال دارد پول نفت را ندهد.

* از دستگاه‌های نظارتی سوال کردیم چرا رسیدگی نمی‌کنید، گفتند شاکی ندارد. بنده همانجا تحقیق و تفحص را نوشتم اما چون نزدیک انتخابات بود، چندان مطرح نشد. تلاش ما این بود که پول نفت به کشور برگردد. مکاتبات بنده در این زمینه به وزارت نفت در پرونده تحقیق و تفحص موجود است. همین مسئله باعث شد کم‌کم این پرونده مطرح شود و بعد هم که بانک Fiib مالزی در تحریم قرار گرفت، این موضوع در سطح جامعه مطرح و دنبال شد تا اینکه این آقایان بازداشت شدند.

*نکته قابل توجه این است که ما دنبال می‌کردیم ریشه افرادی که در وزارت نفت با این آقایان تبانی کردند، زده شود و دست آنها از بیت‌المال قطع شود ‌اما متاسفانه حتی در دولت یازدهم دیدیم بیشتر صاحب نفوذ شدند. زیرا آنها تمام قد در زمان راى اعتماد به زنگنه در حمایت از او فعال شده بودند. جالب اینجاست آقای زنگنه در صداوسیما از بخوربخور انتقاد می‌کند درحالیکه بنده یک‌بار در کمیسیون به ایشان تذکر دادم کسانی که با بابک زنجانی تبانی می‌کردند، مدام در اتاق شما هستند و امروز جزو نیروهاى مؤثر و تصمیم‌گیرنده در وزارت نفت هستند. بنده به آقای زنگنه گفتم تکلیف این افراد را مشخص کنید. اما این‌ها تعیین تکلیف نشدند تا اینکه تعدادی از آنها بازداشت شدند.

* افرادی که در پرونده کرسنت نقش داشتند، امروز در وزارت نفت مسئولیت دارند. اینکه مبارزه با فساد نمی‌شود. مردم می‌گویند دم خروس را باور کنیم، یا قسم ... را؟ مبارزه با فساد به اصولی نیاز دارد و اینطور نیست که بگویید اگر هم‌حزبی من خلافی مرتکب شد، چشمانم را می‌بندم.

* اگر روزی ببینیم در برخورد با فساد این پرونده اهمال می‌شود، اسامی تمام متخلفین را منتشر می‌کنیم. در حال حاضر منتظریم تا این پرونده روال قانونی خود را طی کند. ما کسی را متهم نمی‌کنیم. هر چند این افراد خودشان اعتراف کرده‌اند که این پول‌ها را دریافت کرده‌اند.

این برخوردهایی که می‌شود، مبارزه با فساد نیست بلکه برخورد سیاسی است که بابک زنجانی را مطرح می‌کنند تا دولت قبل را بزنند اما بر فساد کرسنت و توتال، استات اویل، سینتف و.... سرپوش می‌گذارند. ما در مجلس همانطور که تحقیق و تفحص از بابک زنجانی را آغاز و پیگیری کردیم، کرسنت و بقیه را با همان شدت پیگیری می‌کنیم و از دولت توقع داریم همانطور که علی‌رغم عملکرد منفی خود در قبال بابک زنجانی که شعار می‌دهد ولی افراد مرتبط با زنجانی بیشترین نفوذ را در وزارت نفت دولت یازدهم دارند و از طرفداران پروپا قرص دولت هستند، مانند ادعایشان در خصوص زنجانی، با متخلفان کرسنت و توتال و استات اویل وظیفه خود را انجام دهند. سوال است چرا با اینها برخورد نمی‌کنند؟

*برخی فکر می‌کنند هنوز دهه ۷۰ است که می‌توانند با راه‌اندازی ۴ رسانه زنجیره‌ای همه دهان‌ها را ببندند و همه چیز را تحت کنترل خود در بیاورند. در حالیکه امروز این همه شبکه اجتماعی وجود دارد و اگر ۴ مطلب از این مسائل بر روی این شبکه‌ها قرار بگیرد، مگر می‌توان دوباره بر روی آنها سرپوش گذاشت؟

* اطلاعات شرکت تاسیسات دریایی در حال جمع‌آوری است و جمعی از نمایندگان در حال رسیدگی به اتفاقاتی هستند که در این شرکت رخ داده است.
شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب: 3872
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *