۰
در اوپک چه خواهد گذشت؟

منافعی در «گیر» اختلاف دو مثلث

آنطور كه منابع آگاه مي‌گويند و شواهد نيز اين موضوع را تأييد مي‌كند بالاگرفتن جدال نفتي ميان دو جبهه اوپك بر سر تثبيت يا كاهش توليد نفت در اين سازمان، نتيجه روشني را از جلسه روز پنج‌شنبه اوپك بيرون نمي‌دهد.
منافعی در «گیر»  اختلاف دو مثلث
به گزارش «ميزنفت»، وزراي نفت كشورهاي عضو اوپك در حال رفتن به وين هستند؛ علي النعيمي نخستين وزيري بود كه وارد وين شد و در فرودگاه به خبرنگاران گفت: من بسيار خوش‌بين هستم. اين اولين باري نيست كه بازار مازاد عرضه را شاهد است.

وزير عربستاني در پاسخ به اينكه آيا نشست اوپك سخت خواهد بود گفت: «‌نه، چرا بايد سخت باشد؟» خونسردي وزير نفت عربستان در‌باره نتايج جلسه آتي اوپك در حالي است كه ونزوئلا، وزير خارجه‌اش را نيز رهسپار وين كرده و شركت روسنفت نيز به نمايندگي از روسيه قصد حضور در اين جلسه را دارد.

بلومبرگ نيز گزارش داد اوپك در حال بررسي معاف كردن سه كشور عضو از كاهش احتمالي توليد نفت خود است.

وزير نفت عربستان گفت، تصور نمي‌كند نشست ۲۷ نوامبر براي تصميم‌گيري در خصوص واكنش اوپك به كاهش قيمت نفت، نشست دشواري باشد.

به گفته اين منابع آگاه كه نخواستند نامشان فاش شود، در صورتي كه اعضاي اوپك در نشست وين بر سر كاهش توليد به توافق برسند، كشورهاي ايران، عراق و ليبي مجبور نخواهند بود ميزان توليد خود را كاهش دهند. علي النعيمي، وزير نفت عربستان ديروز در پايتخت اتريش به خبرنگاران گفت، اين اولين باري نيست كه بازار نفت با فراواني عرضه مواجه شده است.

قيمت نفت خام امسال به دليل افزايش توليد نفت شيل امريكا و نگراني از عدم موافقت عربستان با كاهش توليد نفت اوپك به شدت كاهش يافته است. تحليلگران بازار نفت در مورد اينكه آيا اوپك تصميم به كاهش توليد خود خواهد گرفت يا نه، با يكديگر اختلاف نظر دارند. از آن سو، عربستان، كويت و امارات متحده عربي كشورهايي هستند كه با خروج نفت هر كدام از كشورهاي عضو اوپك به دلايلي چون تحريم، جنگ‌هاي داخلي و...، توليد خود را افزايش داده‌اند. اين سه كشور كه هم‌اكنون بيش از سهميه مصوب خود در اوپك توليد مي‌كنند، با بازگشت نفت اعضاي اوپك به بازار حاضر به خارج كردن نفت خود از بازار نيستند؛ چراكه معتقدند كاهش توليد نفت موجب از دست رفتن سهم آنها از بازار مي‌شود.

در حال حاضر تقاضا براي نفت خام اوپك حدود ۵/۲۹ ميليون بشكه در روز است اما اين سازمان روزانه با يك ميليون بشكه بيش از نياز بازار، حدود ۵/۳۰ ميليون بشكه در روز نفت خام توليد مي‌كند.

سهميه تعيين شده اوپك براي عربستان حدود هفت ميليون بشكه در روز است اما اين كشور هم اكنون نزديك به ۱۰ ميليون بشكه در روز توليد مي‌كند. كويت نيز با سهميه توليد دو ميليون و ۸۵۰ هزار بشكه نفت خام در روز است، اكنون حدود ۲۵۰ هزار بشكه بيشتر از سهميه خود توليد مي‌كند. سهميه توليد امارات هم روزانه حدود دو ميليون و ۲۰۰ هزار بشكه است اما اين شيخ‌نشين هم روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشكه بيش از رقم تعيين شده توليد مي‌كند.

در حال حاضر به‌رغم اينكه سهميه توليد روزانه ايران حدود سه ميليون و ۷۵۰ هزار بشكه است اما به دليل تحريم‌هاي اعمال شده، توليد كشور به حدود دو ميليون و ۸۰۰ هزار بشكه در روز كاهش يافته است. علاوه بر ايران كشورهايي مانند ليبي، نيجريه و آنگولا نيز كمتر از سهميه خود توليد مي‌كنند. پيش‌بيني مي‌شود كه با برگشت نفت خام اين كشورها به بازار نفت حجم مازاد نفت در سال ۲۰۱۵ به دو تا سه ميليون بشكه افزايش يابد.

اين كشورها به دنبال بازگردانده شدن سهميه‌شان از سوي مثلث عربستان، كويت و امارات هستند كه همين خواسته كمي كار را سخت كرده است زيرا نگاه «ناموسي» اين كشورها به سهميه‌ها كمي كار را سخت مي‌كند. روسيه نيز كه قصد مجاب كردن اعضاي اوپك براي كاهش سطح توليد به منظور افزايش قيمت نفت را دارد رسماً اعلام كرده است كه توليد خود را كاهش نمي‌دهد!

در واقع روس‌ها مشكل اصلي بازار نفت را اوپك دانسته و اهرم اين سازمان براي سر و سامان دادن به عرضه و تقاضا را به سود خود طلب مي‌كنند كه قطعاً با مخالفت كشورهاي همسو با امريكا همراه خواهد بود.

آسمان اوپك «ابري» است و هيچ تحليلگري نمي‌تواند در باره برونداد جلسه اوپك اظهار نظر قطعي كند؛ آيا اوپك مي‌تواند توليد نفت را از ۲۹ ميليون و ۵۰۰ هزار بشكه به ۲۸ ميليون كاهش دهد و با بازگرداندن سهميه‌ها به كشورهاي ديگر، سه كشور پرتخلف را راضي به سهميه‌پذيري كنند بزرگ‌ترين سؤالي است كه اين روزها اذهان فعالان بازار نفت را به خود جلب كرده است.
چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 3947
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *