۰
واشنگتن پست از یک واقعه تاریخی گزارش داد:

ماه عسل صنعتی ها با خیانت سعودی ها

در هر روز مالکان خودرو در آمریکا در مقایسه با آنچه در ژوئن برای سوخت پرداخت می کردند، 630 میلیون دلار پس انداز می کنند./ اگر قیمت ها برای یک سال در همین سطح باقی بماند، 230 میلیارد دلار پول باد آورده نصیب آنها خواهد شد./ انتقال 600 میلیارد دلار از کشورهای نفتی به کشورهای صنعتی
ماه عسل صنعتی ها با خیانت سعودی ها
روزنامه واشنگتن پست نوشت کاهش قیمت نفت صدها میلیارد دلار را از جیب صادرکنندگان و شرکت های نفتی خارج و به جیب اقتصادهای بیمار اروپا و ژاپن و در آغاز فصل خرید به جیب مصرف کنندگان آمریکایی سرازیر می کند.

به گزارش «ميزنفت»، این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم استیون مافسون افزود نتیجه این فرآیند احتمالا یکی از بزرگترین انتقال های ثروت در تاریخ خواهد بود و در همه موضوعات از گفتگوهای هسته ای ایران گرفته تا سیاست های بانک مرکزی آمریکا در زمینه نوسازی اقتصاد این کشور تغییراتی ایجاد خواهد کرد.

قیمت نفت نسبت به اوج خود در اواسط ژوئن حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است و هفته گذشته پس از آنکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک به ادامه تولید به میزان قبلی رای دادند، شاهد یک سقوط شدید بود.

اکنون پرسشی که پیش روی سرمایه گذاران، شرکت ها و سیاستمداران وجود دارد این است که کاهش قیمت نفت تا کجا و تا کی ادامه خواهد یافت. در هر روز مالکان خودرو در آمریکا در مقایسه با آنچه در ژوئن برای سوخت پرداخت می کردند، ۶۳۰میلیون دلار پس انداز می کنند و اگر قیمت ها برای یک سال در همین سطح باقی بماند، ۲۳۰ میلیارد دلار پول باد آورده نصیب آنها خواهد شد.

بخش زیادی از این پول به سمت اقتصاد سرازیر می شود زیرا احتمالا خانواده های کم درآمد که با کمبود بودجه مواجه اند از پولی که صرف خرید سوخت نشده است، برای خرید مواد غذایی، پوشاک و دیگر کالاهای اساسی استفاده می کنند.

به گزارش AAA روز دوشنبه قیمت متوسط بنزین در آمریکا به ۲/۷۷ دلار در هر بشکه رسید و پیش بینی می شود بین ۱۰ تا ۲۰ سنت دیگر کاهش یابد.

این سود برای شرکت های بزرگ بیشتر بوده است. مدیر اجرایی شرکت دلتا ایر لاینز اخیرا در یک مصاحبه با سی بی اس گفت: به ازای کاهش هر پنی از قیمت سوخت هواپیما، این شرکت ۴۰ میلیون دلار سود می کند.

ویلیام سی دادلی، رئیس بانک مرکزی نیویورک روز دوشنبه در کالج برنارد باروک گفت: باوجود دستاوردهای عظیم در زمینه تولید گاز طبیعی و نفت خام آمریکاهمچنان وارد کننده انرژی است. در نتیجه کاهش قیمت نفت برای اقتصاد این کشور سودمند است و محرکی قوی برای هزینه های مصرف کنندگان است.

پیامدهای کاهش قیمت نفت در سیاست و کیف پول مردم تاثیر داشته است.

با توجه به قیمت های کنونی درآمد سالیانه اعضای اوپک تا ۵۹۰ میلیارد دلار کاهش می یابد و در مقابل این پول درون مرزهای بزرگترین وارد کنندگان نفت جهان و در راس آنها آمریکا، چین و ژاپن باقی خواهد ماند.

به گفته اندرو کنینگهام، اقتصاددان ارشد کپیتال اکونومیکز، در نتیجه کاهش قیمت نفت اندازه اقتصاد جهانی بین ۰/۵ تا ۱ درصد بزرگتر خواهد شد.

کاهش ۴۰ درصدی قیمت نفت خام برنت در مدت پنج ماه درآمد سالیانه تولید کنندگان نفت را در سراسر جهان با ۱/۵ تریلیون خسارت مواجه می سازد.

کشورهایی که متضرر می شوند از جمله روسیه که ارزش واحد پول ملی آن هم در حال کاهش است، شاهد افزایش تورمی تا بیش از ۸ درصد هستند و در حال حاظر کاهش قیمت نفت بیش از تحریم های غرب به اقتصاد آنها آسیب می رساند.

در ایران که اقتصاد و بودجه دولت به شدت به فروش نفت وابسته است، کاهش قیمت ها آثار منفی تحریم هایی که صادرات نفت کشور را محدود کرده است، افزایش می دهد.

در ونزوئلا هم کاهش درآمد نفتی بحران اقتصادی را تشدید کرده است.
سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۶
کد مطلب: 4092
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *