۰
وال استریت ژورنال:

بمب ساعتی در خاورمیانه فعال شد

یک روزنامه آمریکایی نوشت: سقوط قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، عنصر جدیدی را به عرصه نزاع در خاورمیانه (غرب آسیا و شمال آفریقا) افزوده است.
به گزارش «ميزنفت»، پایگاه اینترنتی روزنامه وال‌استریت ژورنال چاپ آمریکا، روز چهارشنبه در مقاله‌ای به قلم یاروسلاو تروفیموف نوشت: پس از آنکه سازمان اوپک در پایان نشست هفته گذشته‌اش، در روز پنجشنبه اعلام کرد که سهمیه تولید ۳۰ میلیون بشکه در روزِ این سازمان را تغییر نخواهد داد، قیمت نفت خام که طی چند ماه پیش از آن، کاهش قابل توجهی یافته بود، به روند نزولی خود با سرعت بیشتری ادامه داد. این در حالی است که عربستان سعودی و متحدانش در حاشیه خلیج فارس، به مراتب بهتر از ایران قابلیت تحملِ قیمت نازل نفت را دارند،‌ زیرا این کشورها از عواید نفتی سابق‌شان ذخایر نقدی قابل توجه و صندوق‌های ارزیِ سرشاری دارند که قادرند برای چند سال، قیمت پایینِ نفت را تحمل کنند،‌

البته این بدان شرط است که قیمت نفت از میزان کنونی دیگر پایین‌تر نرود، که اگر چنین شود کشورهای عربستان سعودی، قطر و کویت نیز فشارهای ناشی از کاهش درآمدهای حاصله از صادرات نفت خود را احساس خواهند کرد.

از سوی دیگر، برای ایران که تحت فشار تحریم‌ها و به علت عدم دسترسی به ذخایر ارزیِ مسدود شده‌اش در بانک‌های خارجی، از مشکلات اقتصادی رنج می برد، ادامه روند کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی ممکن است فاجعه بار شود. از همین‌رو، ایران در اوپک خواهان کاهش سقف تولید بود و عربستان سعودی و سایر رقبای جغرافیایی-سیاسی ایران در منطقه خواهان ادامه تولید اوپک به همان میزان سابق بودند.

تروفیموف افزود: این کشورهای سنی که در نقاط مختلف منطقه، از جمله سوریه، یمن و بحرین، در حال رقابت با ایرانِ شیعی هستند، بدشان نمی‌آید که کاهش قیمت نفت خام باعث افزایش فشار بر اقتصاد ایران شود.

این منبع خاطرنشان کرد: نکته شایان توجه این است که اگر کشورهای سنیِ منطقه تصور می‌کنند افزایش فشارهای اقتصادی بر ایران، که به علت تعویق در امضای توافق جامع هسته‌ای با گروه پنج بعلاوه یک، هنوز هم از ادامه تحریم های اصلی علیه خود رنج می برد، باعث خواهد شد که ایران سیاست‌های خود را در منطقه در قبال سوریه، لبنان، حزب الله یا حماس تغییر دهد، احتمالاً اشتباه می کنند. علت این امر این است که ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی، در حالی که تشدید ناگهانیِ تحریم‌ها عیه این کشور اوضاع اقتصادیِ آن را وخیم‌تر کرده بود و ارزش واحد پولی این کشور نیز به شدت سقوط کرده بود، حتی در آن شرایط ناگوارِ اقتصادی، دست از حمایت از تنها متحد خود در میان کشورهای عربی، یعنی بشار اسد، رییس جمهور سوریه، برنداشت و سیاست‌های خود را نیز در رابطه با حمایت از حزب الله لبنان و حماس تغییر نداد.

کاهش قیمت نفت بر شرایط کنونی حماس و حزب الله لبنان نیز تأثیرات چندانی نخواهد گذاشت، زیرا این دو سازمان، کمک‌های نقدی چندانی از تهران دریافت نمی‌کنند، بلکه اکثر کمک‌های ایران به این دو سازمان، کمک های تجهیزاتی و تسلیحاتی است که کمافی‌السابق ادامه دارد.

شایان ذکر است که کشورهایی مانند مصر و پاکستان که مصرف کننده‌ی نفت، بنزین و سایر فراوده های نفتی به حساب می‌آیند، از ادامه روند نزولی قیمت نفت خام در بازارهای جهانی خوشحال هستند.

یکی دیگر از منافع کاهش قیمت نفت و بنزین، حتی برای کشوری مانند ایران، این است که کشورهای منطقه، که اکثراً برای سوختی که شهروندانشان مصرف می‌کنند یارانه‌های هنگفت می‌پردازند، قادر خواهند بود، به علت خریداریِ بنزین ارزان‌قمیت‌تر از خارج و فروش آن به همان بهای سابق به شهروندانشان (ثابت نگه‌داشتن قیمت عرضه بنزین در کشورشان)، از هزینه‌های بسیار سنگین دولت در ارتباط با پرداخت یارانه‌های سوختی، به میزان قابل توجهی، بکاهند.
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۷
کد مطلب: 4110
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *