۰

در کشورهای تولید کننده نفت چه خبر است؟

شماری از کشورهای تولیدکننده نفت هر چند دارای نفت هستند اما از پولی که کشورهای خلیج فارس برای مقاومت در برابر سقوط بهای نفت در اختیار دارند بی بهره اند: ونزوئلا، نیجریه، روسیه و ایران اعضای مستمندی در تولید نفت هستند که با کاهش قیمت نفت شرایطشان شکننده شده است.
به گزارش «ميزنفت»، خبرگزاری فرانسه در گزارشی از کاراکاس با عنوان « سقوط بهای نفت، تهدیدی برای آسیب پذیرترین تولیدکنندگان » نوشت: شماری از کشورهای تولیدکننده نفت هر چند دارای نفت هستند اما از پولی که کشورهای خلیج فارس برای مقاومت در برابر سقوط بهای نفت در اختیار دارند بی بهره اند: ونزوئلا، نیجریه، روسیه و ایران اعضای مستمندی در تولید نفت هستند که با کاهش قیمت نفت شرایطشان شکننده شده است.

تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک برای حفظ سقف تولید خود که بار دیگر سبب سقوط بهای نفت خام شد تنها به دلیل فشار اعضای قدرتمند حوزه خلیج فارس در اوپک انجام گرفت که می خواهند با تولید نفت خام شیست مقابله کنند.

سایر تولیدکنندگان خواهان افزایش بهای نفت خام هستند چرا که بودجه آن ها تمام و کمال بر پایه این ماده اولیه بنا شده است و بر خلاف کشورهای حوزه خلیج فارس این کشورها برای کاهش پیامدهای ناشی از نوسان بهای نفت دارای صندوق های ذخیره دولتی نیستند.

جیمز ویلیامز اقتصاددان و کارشناس مسائل انرژی در دبلیو آر تی جی اکونومیکس می گوید : تصمیم اوپک «خطر آشفتگی را در کشورهای عضو که ذخایر مالی لازم را برای مقاومت در برابر این جنگ قیمت ها ندارند افزایش می دهد و آشکارا فاجعه ای برای ونزوئلا به شمار می آید.»

بنگاه مبادلات ارز گزارنیکوف تاکید کرد:«‌صادرکنندگان نفتی نظیر ونزوئلا و نیجریه نیازمند بهای بالای ۱۰۰ دلار برای هر بشکه هستند تا بودجه ملی متوازنی داشته باشند.»

اما بهای هر بشکه نفت خام در بازارهای لندن و نیویورک به زیر ۷۰ دلار سقوط کرده است.


- خطر نقصان
ونزوئلا که به عنوان آسیب پذیرترین تولیدکننده نفت شناخته می شود روز جمعه از کاهش بودجه خود خبر داد.
هر چند این کشور بیشترین ذخایر نفت خام جهان را در اختیار دارد اما وضع مالی اسف باری دارد چون به شدت به درآمدهای نفتی خود وابسته است و ۹۶ درصد ارز این کشور از طریق صادرات نفت تامین می شود.
دیوید ریس تحلیل گر موسسه کپیتال اکونومیکس می گوید:« سقوط بهای نفت بیش از پیش ونزوئلا را با مشکل در پرداخت مواجه می کند چون دولت از دوران افزایش قابل توجه بهای نفت خام در دهه گذشته ذخیره ای ندارد.»

اولیور جیکوب تحلیلگر موسسه پتروماتریکس نیز همین نگرانی را دارد و تاکید می کند :« ونزوئلا ضعیف ترین حلقه زنجیر است و کاهش بهاب نفت امکان بی نظمی های مدنی را در این کشور تقویت می کند.»

به اعتقاد خوزه گرا کارمند ارشد سابق بانک مرکزی ونزوئلا این مسئله امکان درگیری های اجتماعی را افزایش می دهد چون با کمبود بودجه، رکود، تورم و قحطی بیشتر به سراغ مردم می آید.

دیگر کشوری که از پایین آمدن بهای نفت خام آسیب خواهد دید نیجریه است. پرفسور پیتر اوزو اسون دبیر کل کنگره کار نیجریه می گوید: «دولت تدابیری را با بیم و هراس اتخاذ کرده است که از آن جمله می توان به کاهش شدید ارزش پول ملی اشاره کرد که ونزوئلا نیز به آن دست زده است.»

اولادیمج اودومسی از دیگر مسئولان بانکی سابق نیجریه می گوید: « این پندی برای تولید کنندگان نفت است که اتکا به تنها یک ماده اولیه برای بقا کار عاقلانه ای نیست.»


- کمک چین
ایران عمل به این توصیه را آغاز کرده و با افزایش صادرات غیر نفتی خود از جمله تولیدات پتروشیمی و میعانات گازی دست به چنین کاری زده است.
سعید لیلاز تحلیلگر ایرانی گفت:« بودجه ایران نسبت به قبل کمتر به نفت وابسته است. وی اطمینان داد کشور می تواند حتی نفت بشکه ای ۷۵ دلار را دوام بیاورد.»

اما به گفته یک تحلیلگر دیگر که روزنامه ایرانی فایننشال تریبیون با آن گفتگو کرده است با این وابستگی دوگانه نفتی و پتروشیمی کشور تحت تاثیر افت و خیز بهای نفت خام باقی می ماند.

دولت ایران اواسط ماه دسامبر از « تصمیم خود برای در پیش گرفتن سیاست پولی ریاضتی برای سال آینده و افزایش مالیات بر درآمد خبر داد.»

علاوه بر این به نظر می رسد ایران در جستجوی امداد از سوی چین است که به تازگی از دو برابر کردن سرمایه گذاری هایش در ایران خبر داده است. راهبردی که در ونزوئلا نیز به کار گرفته شده است و از روز جمعه سفر وزیر اقتصاد ونزوئلا به چین برای » تعمیق توافق های اقتصادی و مالی موجود » با هدف « جبران کاهش درآمدهای نفتی » برنامه ریزی شده است.

در روسیه کشور غیر عضو اوپک نفت نیمی از ورودی بودجه این کشور را تشکیل می دهد. از روز پنجشنبه سقوط ارزش روبل سرعت گرفته در حالی که این پول از ابتدای سال جاری میلادی نیز بیش از ۴۰ درصد ارزش خود را در برابر یورو و بیش از ۶۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

وزارت نفت روسیه با هدف کاهش عرضه در بازار و تحریک به افزایش قیمت نفت در نظر دارد صادرات نفتی کشور را به میزان پنج میلیون تن کاهش دهد.

پترا کورالیووا از بنگاه معاملات ارز تریدنکست می گوید:« با سقوط بهای نفت و بدهی ۶۰ میلیارد دلاری گروه نفتی روس نفت که تحت کنترل دولت روسیه است پیامدهای منفی کاهش بهای نفت بر اقتصاد روسیه می تواند سنگین باشد و به طور قابلیت سرایت به به سایر نقاط جهان را داراست.»
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۴
کد مطلب: 4112
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *