۰
دولت ایران چقدر خرج انرژی می کند؟

یارانه سوخت 84 میلیارد دلاری

آژانس بین المللی انرژی از افزایش ۲ میلیارد دلاری پرداخت یارانه سوخت فسیلی در ایران طی یک سال خبر داد و اعلام کرد دولت ایران با اختصاص ۸۴ میلیارد دلار یارانه به این نوع سوخت بزرگترین یارانه دهنده به سوخت فسیلی در جهان شناخته شده است.
یارانه سوخت  84 میلیارد دلاری
به گزارش «ميزنفت»، بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، یارانه اختصاص داده شده برای مصرف سوخت های فسیلی در جهان بیش از ۴ برابر یارانه انرژی های تجدید پذیر یعنی بالغ بر ۵۴۸ میلیارد دلار است.

برآوردهای آژانس بین المللی انرژی برای یارانه انرژی های تجدید پذیر در سال ۲۰۱۳، رقم ۱۲۰ میلیارد دلار بوده است، این رقم در سال ۲۰۱۲، ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است.

یارانه سوخت های فسیلی بیش از همه در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا مشهود است. ایران با اختصاص حدود ۸۴ میلیارد دلار از منابع دولتی در سال ۲۰۱۳ برای پایین آوردن قیمت سوخت های فسیلی برای مصرف کنندگان نهایی داخلی اش، بزرگترین پرداخت کننده یارانه سوخت در جهان است. از این ۸۴ میلیارد دلار، ۴۹ درصد مربوط به فرآورده های نفتی، ۳۳ درصد مربوط به گاز طبیعی و مابقی (۱۸ درصد) مربوط به برق است.

آژانس بین المللی انرژی میزان یارانه پرداختی به سوخت توسط دولت ایران در سال ۲۰۱۲ را ۸۲ میلیارد دلار اعلام کرده بود که بر این اساس بار مالی دولت در این بخش طی یک سال ۲ میلیارد دلار افزایش داشته است.

عربستان از این جهت جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است و ۷۷ درصد از ۶۲ میلیارد دلار یارانه انرژی را صرف فرآورده های نفتی و ۲۳ درصد را صرف مصرف برق می نماید.

جایگاه سوم با ۴۷ میلیارد دلار متعلق به هند است. ۷۸ درصد از ۴۷ میلیارد دلاری که هند صرف پرداخت یارانه مصرف انرژی می کند، در بخش فرآورده های نفتی، ۹ درصد در بخش گاز طبیعی و ۱۳ درصد در بخش برق مصرف می شود.

کشورهای روسیه، ونزوئلا، مصر و اندونزی نیز به ترتیب با اختصاص ۴۶.۵، ۳۸، ۲۹ و ۲۹ میلیارد دلار در جایگاه های چهارم تا هفتم پرداخت یارانه سوخت های فسیلی قرار دارند.

بسیاری از کشورهایی که به مصرف کنندگان داخلی سوخت های فسیلی یارانه پرداخت می کنند، دارای شرکت های انرژی دولتی هستند. از جمله این کشورها می توان به کشورهای عضو اوپک نظیر ایران، عربستان و ونزوئلا اشاره کرد.

منبع: تسنیم
سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 4206
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *