۰

اظهارات دادستان آبادان در باره پالایشگاه

دادستان دادگاه های عمومی و انقلاب آبادان در خصوص حکم صادره مبنی بر توقف فعالیت واحد SRP پالایشگاه آبادان، گفت:مهلتی برای توقف فعالیت این واحد تعیین نشده است.
اظهارات دادستان آبادان در باره پالایشگاه
به گزارش «ميزنفت» به نقل از ایرنا، واحد تصفیه بنزین، بازیافت پروپیلن و بازیافت گوگرد(SRP) پالایشگاه آبادان که از آن به عنوان عامل آلوده کننده هوای این شهر و تصادعد گاز گوگرد یاد می شود، روز سه شنبه به دستور دادستان آبادان تعطیل شده بود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبادان چهارشنبه در جمع خبرنگاران رسانه ها، رفع توقف فعالیت واحد SRP (تولید گوگرد) پالایشگاه آبادان را مشروط به تایید رفع آلایندگی از سوی اداره حفاظت محیط زیست دانست.

'احمد شیرعلیزاده'افزد:با بروز مشکل آلودگی هوای شهر با تصاعد گاز گوگرد، نشست هماهنگی در فرمانداری ویژه آبادان تشکیل شد و موضوع بررسی یافتن علل و عوامل بروز انتشار این بو در دستور کار اداره حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

وی ادامه داد:پس از بررسی های انجام شده، معلوم شد که این بو از واحد SRP (واحد تولید گوگرد) است و مسئولان پالایشگاه نیز در وهله نخست انتشار بوی نامطبوع را مربوط به استفاده از سوخت جایگزین گاز (مازوت) به دستور وزارت نفت برای کاهش مصرف سوخت گاز عنوان کرده و وارونگی هوا را نیز دلیل تشدید و ماندگاری بوی ناخوشایند آلایندگی در سطح شهر خواندند.

دادستان دادگاه های عمومی و انقلاب آبادان ادامه داد: موضوع تاثیرگذاری وارونگی هوا بر این موضوع به دلیل آنکه سال های گذشته نیز هوای منطقه چنین بوده برای ما قابل قبول نبود.

شیرعلیزاده گفت: در ارتباط با استفاده نکردن از سوخت جایگزین نیز مراتب از سوی وزارتخانه های مرتبط پیگیری شد.

وی افزود: با وجود اقدامات اولیه انجام شده، رقم آلایندگی منتشر شده در شهر همچنان بالا بود و برای انجام بررسی های دقیق تر و اعلام نهایی میزان آلایندگی، تجهیزات و دستگاه هایی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به آبادان آورده شد که در این بررسی ها نیز بالا بودن میزان آلایندگی واحد یاد شده مورد تایید و برای ما نیز محرز شد.

دادستان دادگاه های عمومی و انقلاب آبادان با بیان اینکه واحد اس.آر.پی پالایشگاه، گاز حاصل از فعالیت فاز سه پالایشگاه را تبدیل به گوگرد جامد می کند، عنوان کرد: مسئولان پالایشگاه آبادان که اکنون پس از انجام تمام بررسی های صورت گرفته از سوی اداره حفاظت محیط زیست آلایندگی ناشی از این واحد را پذیرفته بودند استهلاک و کهنگی دستگاه های این واحد را سبب بروز این آلایندگی خواندند و گفتند که برای بهسازی آن به یک هفته زمان نیاز دارند.

شیرعلیزاده تصریح کرد: اگرچه اداره حفاظت محیط زیست دو مهلت ۴۸ و ۴۳ ساعته به پالایشگاه آبادان برای رفع آلایندگی داد ولی در این زمینه نیز اقدامی از سوی مسئولان پالایشگاه انجام نشد.

وی اضافه کرد: به طور آزمایشی از سوی اداره حفاظت محیط زیست برای ساعاتی فعالیت واحد اس.آر.پی متوقف شد که آزمایشات بعدی نشان از کاهش آلایندگی داشت.

شیرعلیزاده با اشاره به تاکید فراوان مسئولان شهری اعم از فرماندار، اداره حفاظت محیط زیست، شبکه بهداشت و دستگاه قضایی به الزام پالایشگاه در رفع هر چه سریع تر آلایندگی و جلوگیری از بروز خطرات ناشی از این آلایندگی در میان شهروندان، گفت: پالایشگاه آبادان اقدام جدی در این زمینه انجام نداد و اخطارهای اداره حفاظت محیط زیست را جدی نگرفت.

دادستان دادگاه های عمومی و انقلاب آبادان ادامه داد: طبق مواد ۱۵ و ۱۶ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا دستور توقف فعالیت واحد ای.آر.پی پالایشگاه روز گذشته صادر شد.

وی افزود: هر چند که برخی ها ادعا دارند که توقف این واحد علاوه بر گذاشتن تاثیرات نامطلوب بر روند فعالیت های پالایشگاه آبادان به اقتصاد مملکت نیز آسیب می رساند، ولی اقتصاد مهم است و حفاظت از سلامت مردم نیز اهمیت زیادی دارد.

به گفته دادستان دادگاه های عمومی و انقلاب آبادان، رفع توقف فعالیت این واحد کاتالیستی مشروط بر انجام و اتمام کار بهسازی تجهیزات و دستگاه ها و تائید نهایی اداره حفاظت محیط زیست است.

وی در پایان تصریح کرد: مسئولان پالایشگاه به منظور جلوگیری از ورود ضرر و زیان به این شرکت می توانند، بهسازی تجهیزات را انجام دهند تا فعالیت دوباره این واحد نیز از سر گرفته شود.

پالایشگاه نفت آبادان در استان خوزستان، بزرگترین پالایشگاه ایران است که ۱۰۲ سال قدمت دارد و زمانی بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه و جهان شناخته می شد.

پالایشگاه آبادان با تولید روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین ۲۳ درصد کل بنزین و ۲۶ درصد بنزین پالایشگاهی ایران را تامین می کند و طبق برنامه توسعه، قرار است روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در آن تولید شود.

این در حالی است که تصاعد گاز گوگرد ناشی از فعالیت پالایشگاه آبادان در روزهای گذشته موجب اذیت و آزار شهروندان شده و سلامتی مردم این شهر را به خطر انداخته بود.

اگرچه به گفته کارشناسان، میزان انتشار این گاز در دو روز گذشته در آبادان کاهش یافته، اما همچنان بازار بحث و گفت وگو بر سر کشف مقصر اصلی این پرونده، داغ است.
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۳
کد مطلب: 4256
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *